Indiaas Jet Airways breidt internationaal uit via Brussel

(tijd) - Jet Airways, de grootste privéluchtvaartmaatschappij van India, lanceert in augustus twee intercontinentale lijndiensten naar New York en Toronto. Beide regelmatige vluchten lopen over Brussel. Daarmee trekt Jet zijn ambitieuze internationale expansie op gang. 'De lijn Mumbai-Brussel-New York brengt per jaar 40.000 passagiers naar Brussel', zegt Wolfgang Prock-Schauer, de gedelegeerd bestuurder van Jet, in een exclusief gesprek met de redactie

Van onze verslaggever in Mumbai

Het interview met Prock-Schauer in het Jet-hoofdkwartier in Mumbai wordt meermaals onderbroken door binnenkomende sms'en op de gsm van de topman. Wat blijkt? Telkens een van zijn vliegtuigen met vertraging opstijgt, wordt de Oostenrijkse gedelegeerd bestuurder automatisch op de hoogte gebracht. Controle tot op het hoogste niveau.

De ambities van Jet zijn dan ook niet min. 'Op het niveau van de diensten willen wij even goed scoren als Singapore Airlines. Op het geluids- en het operationele vlak is Lufthansa de referentie', stelt Prock-Schauer. Met die doelstellingen zet de maatschappij de komende jaren hoog in op een internationale expansie. Jet gaat daarmee de concurrentie aan met de buitenlandse maatschappijen, die op de routes naar India een marktaandeel van 75 procent hebben.

Momenteel telt Jet zes internationale lijnvluchten naar Londen Heathrow, Singapore, Kuala Lumpur (Maleisië), Bangkok (Thailand), Colombo (Sri Lanka) en Kathmandu (Nepal). Samen genereren ze 22 procent van Jets totale omzet. 'Tegen 2009 willen we naar 50 procent', stelt Prock-Schauer. Daarvoor breidt hij de internationale scope van de maatschappij gevoelig uit.

In augustus starten de vluchten naar New York en Toronto. Sjanghai en San Francisco zijn in oktober aan de beurt. Vervolgens gaat het naar Afrika (Kenia en Zuid-Afrika) en volgen regelmatige vluchten naar Hongkong vanuit Delhi en Mumbai. Begin 2008 pakt Jet de Golfregio aan. Om die internationale ambities waar te maken, breidt het zijn vloot tegen 2009 uit van 61 tot 90 toestellen, waarvan 22 widebody's, vliegtuigen met twee of meer gangpaden.

Brussel

Afhankelijk van de timing van de levering van de Boeings B777 start de lijn Mumbai-Brussel-New York in de vierde week van juli of op 5 augustus. Het worden zeven vluchten per week. Vertrek in Mumbai om 2.10 uur 's ochtends, waarna om 7.40 uur in Brussel wordt geland en waar aansluitingen met onder meer Brussels Airlines mogelijk zijn. 'Brussels Airlines is dé partner van Jet. Het beschikt over een goed netwerk in Afrika', zegt Prock-Schauer. 'Het vliegtuig naar New York vertrekt twee uur later en arriveert om 12 uur 's middags op zijn bestemming. De zakenmensen hebben dan nog een halve dag tijd voor 'business.' In de andere richting ziet de vlucht er als volgt uit: vertrek in New York om 23 uur, aankomst in Brussel om 9.40 uur, vertrek om 11.40 uur en landing in Mumbai om 23.55 uur.

Prock-Schauer verwacht op de lijn overwegend Indiërs en Amerikanen van Indiase origine. 'New York kent een heel grote Indiase gemeenschap. We mikken dus niet enkel op de zakenmensen, maar ook op klanten die hun familie en vrienden in India of de VS opzoeken.' De topman schat dat de dagelijkse verbinding op jaarbasis 180.000 passagiers voortbrengt, van wie er 40.000 uitstappen in Brussel. Zij nemen daar een andere vlucht of blijven in België. Vanaf eind augustus onderbreekt Jet ook zijn lijndienst tussen New Delhi en Toronto in Brussel. Voor een concrete datum is het wachten op het fiat van de Canadese autoriteiten.

Minder opstoppingen

'Brussel is niet zo druk. Er zijn minder opstoppingen en je verkrijgt gemakkelijk slots (start- en landingsrechten). Tel daarbij de centrale ligging binnen Europa. De Europese Unie is de grootste handelspartner van India. Onder meer door de diamanthandel is het handelsvolume van België overigens proportioneel groter dan dat van andere grote landen', legt Prock-Schauer uit waarom Jet de luchthaven van Zaventem heeft gekozen.

In eigen land is Jet Airways de grootste luchtvaartmaatschappij met een marktaandeel van om en bij de 30 procent. Het afgelopen boekjaar, dat in maart eindigde, vervoerde Jet op een veertigtal verbindingen zowat 10 miljoen van de 35 miljoen passagiers. De Indiase luchtvaartmarkt groeit razendsnel. Drie jaar geleden bedroeg het aantal passagiers nog 15 miljoen. De stevige economische groei van het land (8 à 9%) en de verdrievoudiging van het aantal vliegtuigmaatschappijen tot tien hebben de sector geen windeieren gelegd. Het potentieel is bovendien nog heel groot. Van de 1,1 miljard inwoners vliegt amper 1 procent. Ter vergelijking: de bussen en treinen vervoeren dagelijks 25 miljoen mensen, vaak over heel grote afstanden. 'De luchtvaart groeit traditioneel twee tot drie keer sneller dan het bnp. De sector mag dit jaar dus opnieuw op een groei van 20 tot 25 procent rekenen. Jet groeit in India in hetzelfde tempo.'

Met een sterke binnenlandse basis, een geavanceerd onlinereserveringssysteem - 80 procent van alle tickets wordt elektronisch afgeleverd - en een groeiend internationaal netwerk wordt Jet een sterke kandidaat voor een globale alliantie. Maar daarover wil Prock-Schauer pas over twee jaar nadenken. 'Met het Australische Qantas doen we voor de vluchten van en naar Singapore aan codesharing (harmonisering van vluchten door gemeenschappelijke codes en vluchtnummers). Vandaag de dag kan je niet zonder partnerschappen. Maar een alliantie bekijken we pas over een tweetal jaar. Eerst investeren we in ons netwerk.'

Sebastien Rousseau

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect