Internetbeveiliger ISS bouwt internationaal klantencentrum in Brussel

Het Amerikaanse bedrijf Internet Security Systems (ISS), dat gespecialiseerd is in de beveiliging van bedrijven tegen internetbedreigingen, is in Strombeek-Bever gestart met de uitbouw van een internationaal centrum ter ondersteuning van zijn klanten. Dat zegt Peter Stremus die bij ISS EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) instaat voor marketing. Strombeek-Bever wordt een van de drie dergelijke centra van ISS in de wereld.

(tijd) ISS, met hoofdkwartier in Atlanta, is met zijn 1.200 werknemers en 330 miljoen dollar omzet (258 miljoen euro) in 2005 een heel stuk kleiner dan pakweg zijn bekendere sectorgenoot Symantec. Toch speelt ISS een niet te onderschatten rol in de sector van de internetbeveiliging. Zo is de onderneming de wereldmarktleider in intrusiepreventie, het vermijden van internetaanvallen. Dat is een van de belangrijkste verschillen tussen ISS en partijen als Symantec en McAfee. Die hanteren een reactief model: optreden als het kwaad geschied is.

Het beursgenoteerde ISS is vooral actief in de Verenigde Staten, waar het onder meer optreedt als beveiligingsadviseur van de Amerikaanse regering. Maar het bedrijf is bezig zijn positie buiten de VS te versterken. In de EMEA-regio heeft ISS ongeveer 200 mensen in dienst. Het EMEA-hoofdkwartier is in Strombeek-Bever bij Brussel. Daar werken zo'n 50 mensen. Die zijn verspreid over drie afdelingen. Buiten het eigenlijke hoofdkantoor gaat het om de lokale, Belgisch-Luxemburgse organisatie en om een 'security operations center'. Dat centrum houdt samen met vier andere centra in de wereld voortdurend het hele internet en netwerken van ISS-klanten in het oog.

Decentralisatie

ISS gaat nu zijn vestiging in Strombeek-Bever nog uitbreiden met een klantenondersteuningscentrum. 'We hebben al enkele mensen aangeworven voor dat nieuwe centrum. Dit en volgend jaar samen gaan er zo'n 18 mensen aan de slag', zegt Stremus.

ISS had aanvankelijk enkel een klantencentrum in Atlanta. Na Azië komt er nu ook een in Europa. Volgens Stremus heeft de decentralisatie van het klantencentrum in Atlanta te maken met de noodzaak klanten in almaar meer verschillende talen te bedienen. 'We doen ook steeds meer zaken met kleinere bedrijven. Die vragen lokale ondersteuning. Daarnaast worden onze klanten meer en meer internationaal. Ook dat vraagt meer plaatselijke hulp.'

Het klantenondersteuningscentrum van Strombeek-Bever zal niet alleen klanten uit de EMEA-regio bedienen. Het zal ook worden ingezet voor andere werelddelen.

BB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud