Advertentie

Italiaanse regering blokkeert fusie Abertis en Autostrade

Het nieuws werd bekendgemaakt in de nacht van vrijdag op zaterdag na het sluiten van de beurzen van Madrid en Milaan, via een brief gericht aan de Nationale Autoriteit voor de Autosnelwegen (Anas). De brief was ondertekend door de Italiaanse minister van Financiën, Tommaso Padoa-Schioppa, en zijn collega van Infrastructuur, Antonio Di Pietro.

(tijd) Beide ministers verwerpen de fusie onvoorwaardelijk. Ze verklaren dat ze tegenstrijdig is met de wet over de concessie en privatisering van de Italiaanse autosnelwegen, omdat een van de permanente aandeelhouders van de toekomstige groep ACS een Spaanse maatschappij voor openbare werken is. Toen Autostrade werd geprivatiseerd, was een van de voorwaarden dat het geen bouwgroepen als aandeelhouders mocht hebben.

Anas, eigenaar van de Italiaanse autowegen, liet nadien in een afzonderlijk schrijven weten dat het zich ook verzet tegen de fusie.

Voorwendsel

Tegenstanders zien de beslissing als een louter protectionistische maatregel. Het Turijnse Bruno Leoni Institute, bekend als voorstander van de vrije markt, zei dat het veto enkel is gebaseerd op het idee dat het 3.500 kilometer lange autowegennetwerk in Italië niet kan worden beheerd door een buitenlands bedrijf. Het instituut noemt het zogenaamde belangenconflict dat door de fusie zou ontstaan, een voorwendsel.

Autostrade gaf geen commentaar en zegt meer details over de beslissing af te wachten. Abertis zegt voorlopig geen beslissing te nemen over wat nu moet gebeuren. En de Europese Commissie geeft geen commentaar zolang ze geen zicht heeft op de redenen waarom de Italiaanse regering de fusie blokkeert.

Het Italiaanse Autostrade en het Spaanse Abertis kondigden eind april, tot de verbazing van velen, een fusie aan waardoor ze het grootste snelwegbedrijf ter wereld zouden worden, met een beurswaarde van 25 miljard euro. De fusie zou gebeuren via een aandelenruil en de betaling van een dividend aan de aandeelhouders van Autostrade. In de praktijk komt het neer op een overname van Autostrade door Abertis, dat 14 miljard euro neertelt. De zetel van de nieuwe vennootschap zou om fiscale redenen in Barcelona komen. De huidige Abertis-topman, Salvador Alemany, zou het nieuwe fusiebedrijf leiden.

6.700 kilometer

Autostrade en Abertis zijn actief in diverse Europese landen en ook daarbuiten. Ze tellen bijna 17.000 werknemers en beheren 6.700 kilometer autoweg, goed voor een omzet van meer dan 4,8 miljard euro. De gezamenlijke waarde van hun activa, die naast snelwegen en luchthavens ook telecomnetten omvatten, wordt geraamd op 45 miljard euro.

De grootste aandeelhouder van de nieuwe onderneming wordt de holding Schemaventotto, met een belang van 24,9 procent. Die wordt gecontroleerd door de Italiaanse familie Benetton, bekend van het gelijknamige kledingmerk. Schemaventotto had ook de controle over Autostrade. Caixa en ACS, de twee referentieaandeelhouders van Abertis, zouden 24,2 procent in het nieuwe bedrijf krijgen.

Volgens analisten is de verandering van aandeelhouderschap bij Autostrade geen garantie op een betere service voor de autoweggebruikers. De Italiaanse autowegbeheerder heeft nog altijd een monopolie. De privatisering van Autostrade in 1999 en de daarmee gepaard gaande overheveling van de aandelen aan de familie Benetton, wordt door de Italiaanse vakbonden bestempeld als een 'gigantische flater'.

MDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud