Kort: BINNENLAND

Markt uitstootrechten stevent af op crash - Meerderheid is voor kerncentrales - N-VA wil lokale belastingdruk bedrijven omlaag - Vlaams Belang pleit voor inschrijvingsstop allochtonen

KYOTO

(tijd/belga) - De kans is reëel dat de markt voor de uitstootrechten van CO2 deze morgen crasht. Op de in Amsterdam gevestigde European Climate Exchange kunnen bedrijven die veel CO2 uitstoten emissierechten kopen van ondernemingen die heel zuinig werken. Een crash bemoeilijkt het milieubeleid.

De ruilbeurs voor emissierechten maakt deel uit van de reeks maatregelen om de Kyoto-doelstellingen te halen. In vergelijking met 1990 moet Vlaanderen in 2010 5,2 procent minder broeikasgassen, waaronder CO2, uitstoten.

Bedrijven die moeite hebben om de uitstoot van CO2 terug te schroeven, kunnen daarvoor emissierechten - populariserend nogal eens 'schone lucht' genoemd - kopen. Het systeem werkt alleen als er een tekort is aan emissierechten, waardoor ze duur zijn en bedrijven geneigd zijn te investeren in milieuvriendelijker technologie.

De afgelopen weken werden echter cijfers bekend die laten verstaan dat voor 2005 - het eerste jaar van de oefening - het aantal uitstootrechten te hoog is. Dat is zo in onder meer Frankrijk, Wallonië, Nederland en wellicht ook in Duitsland. Door enkele nationale rapporten is de prijs voor uitstootrechten de afgelopen weken gekelderd.

De Europese Commissie heeft geprobeerd de schade te beperken door op te roepen tot geheimhouding. Vandaag om acht uur worden de cijfers voor alle EU-lidstaten vrijgegeven. De meeste waarnemers gokken op een globaal overschot aan uitstootrechten.

De cijfers zijn van van groot belang voor de bedrijven in de diverse lidstaten. Afhankelijk van de resultaten zullen voor de komende periodes meer of minder rechten worden toegekend

PEILING

(belga) - 55 procent van de Belgen vindt dat ons land er verkeerd aan doet vanaf 2015 de kerncentrales te sluiten. Dat blijkt uit een peiling van Le Soir/RTBf bij 1.655 Belgen. Volgens Le Soir is het standpunt mee bepaald door de hoge brandstofprijzen. De zeven brandstofprijzen produceren nu nog 55 procent van de Belgische energie.

N-VA

(belga) - Gemeenten moeten hun lokale belastingen voor bedrijven en handelszaken hervormen tot één belasting, de handelskernen versterken en centra van de cultuurhistorische steden autovrij maken. De N-VA besliste dat zaterdag op een themacongres. Partijvoorzitter Bart De Wever zei dat de gemeenten het verschil moeten maken met de federale overheid, wiens lastenverlaging volgens hem maar voor een status quo heeft gezorgd.

VLAAMS BELANG

(belga) - De partijraad van het Vlaams Belang heeft zondag het programma goedgekeurd voor de lokale verkiezingen. Daarin is er naast de traditionele partijstandpunten speciale aandacht voor het grootstedenbeleid met een 'herstelplan voor een leefbare stad'. De vijf kernpunten daarin zijn 'onkreukbaar bestuur, lagere belastingen, meer veiligheid, netheid en leefbaar, en steden en gemeenten waar Vlamingen zich thuis voelen.' Het Vlaams Belang wil de steden vervlaamsen door een inschrijvingsstop voor allochtone nieuwkomers, een cultuur- en assimilatiebeleid, een verplicht burgerschapsexamen en inburgeringscontract.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud