Kort: ONDERNEMINGEN

Hoge premies voor VW-arbeiders - Chinese markt groeit 40 procent - Toyota bespaart 6,5 miljard euro - Sony loopt achter op Nintendo

Hoge premies voor VW-arbeiders

(tijd) - Werknemers die zelf opstappen bij de autofabriek van het Duitse Volkswagen in Vorst, krijgen premies van 25.000 tot 144.000 euro. Dat zijn recordbedragen voor België. De premies hangen af van het aantal dienstjaren. De 25.000 euro is voor interim-arbeiders, de 144.000 euro is voor mensen met 25 jaar dienst of meer.

Bij VW Vorst wordt nu al drie weken gestaakt tegen een aangekondigde sanering. De directie vraagt dat de arbeiders op 18 december weer aan het werk gaan, maar de vakbonden weigeren dat zolang VW geen garanties geeft dat de groep vanaf 2009 een nieuw model (de Audi A1) in Vorst zal bouwen. In VW Vorst werken vandaag 5.800 mensen, 5.200 in de automontage en 600 in een logistiek bedrijvenpark.

Chinese markt groeit 40 procent

(tijd) - De Chinese autoverkopen in de eerste elf maanden van 2006 zijn jaar op jaar met 40 procent gestegen, tot 3,41 miljoen stuks. Dat meldt de China Association of Automobile Manufacturers via het Chinese staatspersbureau Xinhua. Het Amerikaanse General Motors (GM) is de marktleider in China, onder meer via de joint venture Shaghai GM. De tweede plaats is voor het Duitse Volkswagen, dat intussen meer auto's verkoopt in China dan op zijn Duitse thuismarkt.

Toyota bespaart 6,5 miljard euro

(bloomberg) - De Japanse autobouwer Toyota wil in de volgende drie tot vier jaar minstens 1.000 miljard Japanse yen (6,5 miljard euro) besparen op de ontwikkelingskosten van nieuwe modellen. Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal. Gedelegeerd bestuurder Katsuaki Watanabe wil de productie vereenvoudigen door het aantal onderdelen in Toyota's met de helft te verminderen, schrijft de krant. Toyota wil zich daarmee indekken tegen de sterke concurrentie. De groep uit Japan is vandaag de tweede autobouwer ter wereld, na het Amerikaanse General Motors (GM). In tegenstelling tot GM groeien de verkopen van Toyota's in de VS sneller dan de groep nieuwe fabrieken kan bijbouwen.

Sony loopt achter op Nintendo

(bloomberg) - De Japanse elektronicaleverancier Sony verliest met zijn spelconsole Playstation 3 terrein op concurrent Nintendo Wii. Dat komt omdat Sony kampt met een tekort aan onderdelen. Volgens het onderzoeksbureau NPD verkocht Sony vorige maand 197.000 stuks van de op 17 november gelanceerde Playstation 3. Dat is een stuk minder dan de geplande 400.000. Van de Nintendo Wii, die twee dagen na de Playstation 3 gelanceerd werd, gingen in november 476.000 stuks over de toonbank. Sony herhaalde zaterdag zijn plannen om tegen maart 2007 6 miljoen exemplaren van de Playstation 3 verkocht te hebben. Tegen eind 2006 wil de groep zowel in de VS als in Japan 1 miljoen stuks verkopen, maar analisten betwijfelen dat dat nog kan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud