Lang leve de herneming

De Tijd biedt u elke maandag een eigen kijk op de komende cultuurweek. Op welk klassiek, jazz- of rockconcert moet u absoluut op de eerste rij staan? Welke fantastische dans- of theatergroepen staan deze week op de planken? Of loopt er misschien een tentoonstelling die u absoluut niet mag missen?

'vsprs' van Alain Platel in deSingel.

(tijd) - Voor hartstochtelijke geliefden van de podiumkunsten biedt deze week voor elk wat wils. In het Brusselse Kaaitheater herneemt de jonge regisseur Ruud Gielens zijn stuk 'Het moment waarop we niets van elkaar wisten'. In deze woordeloze voorstelling van de Oostenrijkse auteur Peter Handke verschijnen zo'n 300 personages op de scène om even later weer te verdwijnen. Het is alsof Handke aan de rand van een plein in een stad is gaan zitten, genoteerd heeft wie voorbijkwam en vervolgens zijn verbeelding de vrijheid gaf met die visuele indrukken aan de haal te gaan. De bewerking van Gielens is een buitengewoon vitale, grappige, kleurrijke voorstelling die een fragment schetst uit het leven van een aantal 'pleinbewoners', aangevuld met een hele rist al dan niet toevallige passanten. De grote zaal van het Kaaitheater wordt onherkenbaar omgetoverd tot een stadsplein, maar ook het balkon, de gangen, de technische cabine, de metalen passerelles worden ingenomen door een dertigtal spelende, zingende en dansende performers.

In deSingel in Antwerpen staan de Balletten van de choreograaf Alain Platel drie keer op de planken met hun alom bejubelde 'vsprs', gebaseerd op de Mariavespers van Monteverdi. Vanuit zijn herinnering aan de snerpende klank van de strijkers maakt Platel een associatie met zigeuner- en improvisatiemuziek. Hij vroeg Aka Moon-saxofonist Fabrizio Cassol de sacrale muziek van Monteverdi te bewerken. Het resultaat is een mix van blazers, beat en zang, puttend uit verschillende culturen. Van een even divers pluimage zijn de tien dansers, uitmuntende lichaamskunstenaars met een ongeziene flexibiliteit. Zij gingen samen met Platel op zoek naar hedendaagse uitingen van religieuze extase. De dunne grens tussen mystiek en waanzin gingen zij daarbij niet uit de weg.

Katholiek

Nog een herneming, bij gebrek aan premièrevoorstellingen deze week: 'De Damen' van KVS en Ceremonia in de Vooruit in Gent. Daarin kijkt regisseur Eric De Volder terug op zijn katholieke opvoeding, die streng was, maar niet altijd rechtvaardig. Negen acteurs, onder wie Ivo Kuyl, Ineke Nijssen en Chris Thys, laten zich inspireren door oude boeken, teksten, geboden en gewaden uit de katholieke traditie. 'Alle dagen naar de mis gaan. Heel dat gedachtegoed van goed en kwaad, schuld en boete. Dat was een keurslijf, dat werd ons van bovenaf opgelegd en ik voelde dat ik daar geen weg meer mee kon. En dan ga je je daar in een puberale revolte tegen afzetten', aldus De Volder.

TP

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud