Mediagiganten plannen concurrent voor YouTube

Vier grote Amerikaanse mediabedrijven - Fox, Viacom, CBS en NBC Universal - plannen samen de oprichting van een concurrent voor de uitermate populaire videowebsite YouTube, eigendom van Google. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van goed ingelichte bronnen.

(tijd) De vier willen een nieuwe website bouwen waarop ze hun eigen videomateriaal kunnen aanbieden. Zo willen ze een graantje meepikken van de snelgroeiende internetreclamemarkt en vermijden dat YouTube gigantische bezoekersaantallen haalt met hun content. Op YouTube circuleren, naast amateurvideo's, veel clips en populaire tv-fragmenten die afkomstig zijn van de grote kanalen.

Eerder had de Fox-eigenaar News Corp al aan de andere drie voorgesteld hun videoclips aan te bieden op MySpace. Die website voor sociale netwerken is ook eigendom van het News Corp van de mediatycoon Rupert Murdoch. Maar Viacom, CBS en NBC zagen weinig in dat plan. Zij willen een gezamenlijk beheerd platform, geen site die enkel eigendom is van News Corp.

Walt Disney, de eigenaar van de tv-zender ABC, neemt niet deel aan de gesprekken. Het concern wil volgens de bronnen vertrouwen op zijn eigen merken.

News Corp, Viacom en NBC staken ook al de koppen samen om te bekijken of ze YouTube langs juridische weg konden afremmen. YouTube maakt zich echter sterk dat het de regels niet overtreedt omdat het de videofragmenten van rechtenhouders verwijdert zodra ze dat vragen.

YouTube werd eerder dit jaar voor 1,8 miljard dollar (1,65 miljard euro) overgenomen door Google. Op de website kunnen surfers meer dan 100 miljoen videoclips bekijken, en dat helemaal gratis. Dagelijks komen er 65.000 fragmenten bij, per maand lokt de site 20 miljoen bezoekers. YouTube werd nog geen twee jaar geleden opgericht door de twintigers Chad Hurley en Steve Chen. Een en ander leidde al tot het credo 'Als het gebeurd is, vind je het op YouTube.'

RV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud