Mitsui koopt leasingactiviteiten van Siemens

De Japanse financiële groep Mitsui neemt de spoorleasingactiviteiten over van Siemens, een van de drie grote producenten van spoormaterieel. Daarmee blijven slechts twee belangrijke spelers over op de Europese leasingmarkt voor locomotieven. Als onderdeel van de overeenkomst koopt Mitsui vijftig elektrische locomotieven bij Siemens voor 160 miljoen euro.

(van onze verslaggever)

BERLIJN (tijd) - Siemens Dispolok GmbH in München heeft vandaag een portefeuille van ongeveer honderd locomotieven die verhuurd worden aan verschillende spoorwegmaatschappijen in Europa. De vijftig locomotieven die de komende jaren aan Mitsui geleverd worden, zijn daar niet bij. Deze volle dochter van Siemens Transportation Systems (TS) werd pas enkele jaren geleden opgericht. Voor Siemens was het een middel om toch locomotieven te kunnen verkopen aan kleinere en minder kapitaalkrachtige spooroperatoren.

Maar volgens Friedrich Smaxill, vicevoorzitter van Siemens TS, beschouwden andere leasingmaatschappijen als Angel Trains en Mitsui, Dispoloc steeds meer dan een concurrent. 'Om volledig onafhankelijk aan iedereen te kunnen verkopen, hebben we beslist die activiteit af te stoten', zei Smaxwill. Een overnameprijs is niet meegedeeld. De vloot van Mitsui in Europa telt na deze verwerving meer dan 150 locomotieven die geleased worden aan 30 klanten in negen landen, zegt Masanari Nagai, algemeen directeur van de Transport Project Division van Mitsui & Co.

Mitsui stapte pas tien jaar geleden in de markt van de spoorleasing. Dat was in de Verenigde Staten waar vooral goederenwagens verhuurd en onderhouden worden voor rekening van spoorwegmaatschappijen. Daarna startte Mitsui ook met leasing van locomotieven, vooral in Europa. Daartoe werd in Amsterdam Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) opgericht. MRCE heeft vijftig locomotieven in portefeuille die verhuurd worden aan klanten in Duitsland, Nederland, Frankrijk en België. MRCE en Dispoloc samen beheren dus een 150-tal locomotieven.

Volgens specialisten heeft de markt van spoorleasing een groot potentieel. De trend om de sector steeds meer te liberaliseren heeft ervoor gezorgd dat alsmaar meer nieuwe spooroperatoren opduiken. Die hebben nood aan spoormaterieel, maar hebben daarvoor niet altijd voldoende middelen, een huur- of leasingcontract biedt dan een oplossing. Daarbij ontwikkelt het vrachtverkeer zich duidelijk sneller dan de reizigersmarkt, omdat die laatste nog strenger gereglementeerd is en dus nog grotendeels in handen is van de traditionele nationale spoorwegmaatschappijen.

In ons land huurt Dillen & Lejeune Cargo (DLC) 15 locomotieven bij leasingmaatschappijen sinds het in 2002 een concurrent werd van de NMBS. Maar deze week raakte bekend dat ook de NMBS drie - en geen vijf zoals eerder gezegd - locomotieven gaat huren bij Angel Trains voor een periode van vijf jaar. Angel Trains, een dochter van Royal Bank of Scotland, is veruit de grootste leasingmaatschappij voor spoormaterieel in Europa, maar Mitsui wil die koppositie overnemen. De afdeling Angel Trains Cargo heeft zijn zetel in Antwerpen. Angel Trains Cargo heeft een vloot van 83 elektrische en 126 diesellocomotieven. De totale portefeuille van de groep Angel Trains bedraagt meer dan 5.000 locomotieven of spoorwagens voor een boekwaarde van ruim 6 miljard euro.

Guido MEEUSSEN

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud