Nieuwe bestelling Qantas geeft Airbus vertrouwen

De Australische luchtvaart- maatschappij Qantas heeft gisteren acht nieuwe vliegtuigen van het type A380 bij Airbus besteld. Eerder had de maatschappij al twaalf vliegtuigen van dat type besteld.

(tijd) De nieuwe bestelling getuigt van vertrouwen in Airbus precies op het ogenblik dat de uitvoering van de orders voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld twee jaar vertraging oploopt.

De extra bestelling van Qantas voor acht A380-vliegtuigen is voor Airbus een lichtbaken in een zee van slecht nieuws de laatste weken. Geoff Dixon, de gedelegeerd bestuurder van Qantas, blijft ervan overtuigd dat de A380 een uitstekend technisch toestel is, dat uitermate geschikt is voor Qantas. De productieproblemen die Airbus kent, kunnen worden opgelost, zegt Dixon. Hij hoopt dat de 20 toestellen tussen augustus 2008 en 2015 geleverd worden. Wel heeft Qantas in het nieuwe contract met Airbus een clausule ingebouwd dat voorziet in een schadevergoeding van 290 miljoen dollar (228 miljoen euro) per toestel bij een nieuw uitstel van de productie. Qantas verkreeg ook dat Airbus vier toestellen van het type A330-200 zal leveren om de capaciteitsproblemen op te lossen, wanneer de levering van de A380 niet tijdig gebeurt.

De nieuwe bestelling van Qantas brengt het aantal bestellingen van de A380 op 167. De A380 is 's werelds de grootste passagierstoestel. De bestellingen liepen aanvankelijk vlot. Vele maatschappijen uit Azië en uit het Midden-Oosten hebben al toestellen besteld. Eerst was gesteld dat het programma Airbus A380 rendabel zou zijn bij de levering van 270 toestellen, maar dat zou nu pas na 420 toestellen het geval zijn. De levering loopt minstens twee jaar vertraging op, meldde de maatschappij begin oktober. Die vertragingen zullen de moedermaatschappij EADS van Airbus veel inkomsten kosten. In de periode 2006 en 2010 kunnen die minderinkomsten oplopen tot 6,3 miljard euro.

Saneringen

De problemen met de tijdige levering van de A380 noopt de moedermaatschappij EADS - die 80 procent van Airbus in handen heeft - tot zware saneringen in de hoofdzetels in Parijs en in München. In de budgetten voor die zetels, waar 660 mensen werken, wordt drastisch gesnoeid. De toestellen worden geproduceerd in het Franse Toulouse en in het Duitse Hamburg.

Tom Enders, vicevoorzitter van EADS, meent dat Airbus versterkt uit de crisis zal komen. De andere dochters van EADS zijn rendabel en die moeten de financiële crisis bij de vliegtuigbouwer mee helpen oplossen, zegt hij. Begin oktober kondigde het bedrijf vanaf 2010 jaarlijks 2 miljard euro kostenbesparingen aan, terwijl de productiviteit met 20 procent moet toenemen.

VDB

Foto Bloomberg

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud