Advertentie

'Project Boat raakt tijdig klaar voor de afvaart'

(tijd) - 'Project Boat is geen kortstondige bevlieging. Het zit mooi op schema en zal op tijd paraat zijn', zeggen de negen grote zakenbanken die hun krachten bundelen voor het project. Ze willen de grootste Europese speler vormen voor de rapportering van buitenbeurstransacties en het verzamelen en verspreiden van marktgegevens. Want vanaf 1 november schrapt de MiFID-richtlijn het monopolie van de klassieke beursuitbaters op die diensten.

Over goed zeven maanden wordt MiFID van kracht, de Europese richtlijn die de financiële markten moet vrijmaken. Vanaf dan moeten institutionele beleggers de transacties die buiten de beurs plaatsvinden niet meer aan een gereglementeerde beurs rapporteren. Banken en makelaars kunnen vanaf dan rechtstreeks de concurrentie met de beurzen aangaan.

Het verzamelen en verspreiden van marktgegevens werd jarenlang beschouwd als een slaperig maar winstgevend achterkamertje van de financiële markten. De grote spelers zijn Reuters en Bloomberg, en de activiteit tekent ook voor groot deel van de inkomsten van verschillende beursuitbaters. De London Stock Exchange haalt een derde van haar inkomsten uit de verkoop van data.

Maar de jongste tijd daagde concurrentie op. Thomson Financial wierp zich op als een te duchten rivaal. En in september 2006 stelden negen grote zakenbanken hun Project Boat voor. Daarmee willen Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Merrill Lynch, Morgan Stanley, UBS, ABN AMRO en HSBC de rapportering van buitenbeurstransacties en het verzamelen en verspreiden van marktgegevens naar zich toetrekken. Dankzij de MiFID-richtlijn kunnen ze dat vanaf 1 november zelf doen.

Met Project Boat mikken de banken niet alleen op het vervullen van de verplichting om hun transacties te melden. Terzelfdertijd krijgen ze ook waardevolle handelsgegevens in handen. Voor de zakenbanken is het doel dus niet alleen het kostenplaatje van hun aandelenhandel te verkleinen. Ze zien er ook een aantrekkelijke inkomstenbron in.

De afschaffing van de monopoliepositie van de gereglementeerde beurzen betekent dat er meer keuze komt aan kanalen om de gegevens te verspreiden. Maar dat houdt ook een risico in: een enorme fragmentatie van de gegevens, als er veel verschillende platformen bestaan. De negen banken hebben samen een marktaandeel van 50 tot 60 procent in de Europese aandelenhandel, dus zij vormen de aangewezen partij om die taak op zich te nemen.

'Project Boat is er niet enkel van en voor de negen zakenbanken', zegt Robert Barnes van UBS. 'Wij staan open voor iedereen die wil meedoen. Het doel is zo veel mogelijk deelnemers er te laten meespelen die data inbrengen en gebruiken. Het beheer van Project Boat verloopt apart van de banken, om de neutraliteit te garanderen.'

'We verwachten nog een toename van de hoeveelheid handelsdata, omdat dankzij MiFID de transparantie zal toenemen. Zo verloopt bij Deutsche Börse ongeveer de helft van totale waarde van de handel buitenbeurs.'

'Eerst dacht men dat Project Boat niet echt was, of dat het maar een kortstondige bevlieging was. Maar niets is minder waar', zegt Will Meldrum, de verantwoordelijk voor het project bij Markit. 'We hebben de juiste software, we halen die bij de mensen die achter het Scandinavische beurzenplatform OMX zitten. In tegenstelling tot veel EU-lidstaten zullen wij geen enkel probleem hebben om klaar te zijn tegen 1 november. We starten met grootschalige tests vanaf 1 september.'

Als de concurrentie zo'n bedreiging vormt voor een mooie inkomstenbron van de beursuitbaters, gaan die dan niet in de tegenaanval? 'Project Boat nam heel wat antitrustadvocaten in de arm. Er is geen kartelvorming', reageert Will Meldrum. 'De informatie zal publiek beschikbaar zijn, het wordt geen geheimzinnig afgesloten clubje. Zo komt er een website waar alles te zien is. Bovendien: die geconsolideerde informatie wakkert net de concurrentie aan.'

Waarom zouden beleggingsfirma's overstappen van een klassieke beursuitbater naar Project Boat, is een vraag die opduikt. 'Een overstap naar Project Boat is zeker interessant voor Europese beleggingsfirma's die nu de rapportering van hun transacties via de beurs doen', zegt Meldrum. 'Het is veel makkelijker als ze in een oogopslag alles wat gebeurt te zien krijgen, dan dat ze gegevens van verschillende bronnen naast elkaar moeten leggen om een volledig beeld te krijgen.'

Critici stellen dat zo'n platform als Project Boat beter een publieke nutsvoorziening is. Maar de zakenbanken vinden van niet. 'Publieke diensten zijn doorgaans minder vlot toegankelijk, ze staan minder op voor innovatie, en ze slagen er zelden in de beste mensen aan boord te krijgen en te houden. Dus zo'n publieke dienst garandeert zeker niet de 'best practice' voor de markt.'

Waarnemers menen dat er nog veel ambiguïteit zit in de MiFID-richtlijn. De toetsing met de praktijk moet volgens hen de komende jaren nog veel verduidelijken. Er staan dus nog talrijke uitdagingen voor de deur.

Hoeveel de dienstverlening van Project Boat kost, is nog niet geweten. 'Tarieven zijn nog niet bekend, maar in de komende weken worden die meegedeeld', zegt Meldrum.

De MiFID-richtlijn was klaar in april 2004. Maar heel wat EU-lidstaten zullen toch noodwetgeving moeten invoeren om klaar te zijn tegen november dit jaar. De EU-lidstaten hebben er dus niet te veel aan doodgedaan. Met de Basel-richtlijn waren ze nochtans wel op tijd.

'Bij heel wat banken heerst MiFID-paniek', zegt Karel Lannoo, de algemeen directeur van de Brusselse denktank European Centre for Policy Studies (CEPS). 'Banken leggen forse sommen op tafel om mensen met MiFID-expertise aan te trekken. Ik ken een 27-jarige met amper twee jaar ervaring die meteen kon beginnen bij Barclays in Londen, voor een jaarsalaris van 150.000 euro.'

WK

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud