US Foodservice krijgt sleutelrol in toekomstplannen Ahold

De Nederlandse supermarktgroep Ahold presenteert maandagmiddag de langverwachte resultaten van een onderzoek naar de toekomst van de onderneming. Ahold heeft de voorbije maanden alle bedrijfsonderdelen tegen het licht gehouden, met het oog op het verbeteren van de resultaten. Verscheidene media hebben al met grote stelligheid beweerd dat Ahold zijn Amerikaanse groothandelsdochter US Foodservice wil vekopen, wat Ahold beter geschikt zou maken voor een alliantie of fusie met Delhaize.

(tijd/betten) - Naast US Foodservice, een leverancier van levensmiddelen aan ziekenhuizen, bedrijfskantines en scholen, maakt Ahold vandaag mogelijk ook de afsplitsing van de zwakke activiteiten in Centraal- en Oost-Europa bekend.

Door die twee operaties zou de omzet van Ahold met ruim een derde verminderen, wat de groep qua omvang beter geschikt zou maken als toekomstige partner van zijn Belgische sectorgenoot Delhaize. Over zo'n samengaan wordt al een tijdje gespeculeerd. Eerder dit jaar begonnen de sectorgenoten gesprekken over een toenadering, maar het verschil in omvang vormde blijkbaar een te groot struikelblok. In de eerste helft van 2006 bedroeg de omzet van Ahold 24 miljard euro, bij het meer rendabele Delhaize was dat bijna 10 miljard euro.

Ahold, eigenaar van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn, stond al langer onder druk om zijn activiteiten af te bouwen. Verschillende hefboomfondsen drongen er zelfs op aan dat alle Amerikaanse bedrijfsonderdelen de deur zouden uitgaan. Vandaag moet duidelijk worden wat de zogenaamde strategische heroriƫntatie inhoudt. In afwachting van die presentatie werd door analisten en media driftig gespeculeerd over de resultaten van het interne onderzoek.

Donderdag meldden krantenberichten dat de verkoop van US Foodservice bovenaan het lijstje van Ahold staat. Het private-equityfonds Clayton Dubilier & Rice (CDR) werd genoemd als koper. Net als het Zuid-Afrikaanse Bidvest, dat vorig jaar al Aholds Europese groothandelsbedrijf Deli XL overnam. US Foodservice vertegenwoordigt ruwweg een derde van de waarde van het concern en zou 4 tot 4,5 miljard euro kunnen opbrengen, stellen de kranten. Dat geld zou dan worden gebruikt voor schuldafbouw, een modernisering van de kwakkelende Amerikaanse supermarkten en de inkoop van eigen aandelen.

PANIEK

Analisten zijn evenwel kritisch over de mogelijke verkoop van US Foodservice. John Kershaw, analist bij Merrill Lynch, spreekt van een panieksprong. Hij vraagt zich af waar een verkoop van US Foodservice toe dient. Het foodservicebedrijf genereert cash en de supermarkten die Ahold zou behouden, vertonen geen groei. Waarom zou Ahold US Foodservice niet in 2008 verkopen? Wellicht stuurt Ahold toch aan op een samengaan met Delhaize, wat Kershaw al helemaal geen goed idee vindt. Minstens zo kritisch is Karine Petitjean bij Fortis Bank. Volgens haar zal Ahold het foodservicebedrijf nog zo'n twee jaar bijhouden en gaat het om de herpositionering van Aholds grootste Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop.

Intussen is het afwachten of Ahold eindelijk aangeeft of het in zee wil gaan met Delhaize. De gesprekken werden midden vorige maand dan wel volgens goed ingelichte bronnen opgeschort, maar van een definitieve breuk was hoegenaamd geen sprake. Een bevestiging van een opschorting van de gesprekken uit de hoek van Delhaize of Ahold was en is er niet. Meer zelfs, geen van beide partijen heeft de onderhandelingen ooit aangekondigd of bevestigd. Berichten daarover zijn uitsluitend gebaseerd op indiscreties.

BL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud