Virgin vermindert CO2-uitstoot

De luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic start met een proefproject om minder kerosine te verbruiken en dus ook de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) terug te dringen.

(tijd) Het luchtvaartbedrijf, voor 50 procent eigendom van de flamboyante Britse zakenman Richard Branson en voor 50 procent van Singapore Airlines, zal in december zijn Boeing 747-400's op de Londense luchthavens Heathrow en Gatwick naar de startbaan slepen. Nu taxiën de vliegtuigen zelf naar de startbaan. Als die maatregel tot de hele vloot van Virgin Atlantic zou worden uitgebreid, zou dat volgens de vliegtuigmaatschappij een vermindering van de CO2-uitstoot met 120.000 ton per jaar betekenen. Virgin Atlantic hoopt dat zo de motoren voor de start 10 minuten minder lang moeten draaien.

Virgin Atlantic werkt samen met luchthavenuitbater BAA en de Britse nationale luchtverkeersleiding. In het eerste trimester van 2007 zal een langere testperiode plaatsvinden. Virgin Atlantic onderhandelt over een dergelijke test ook met de luchthavens van New York, San Fransisco en Los Angeles.

Richard Branson komt daarmee de belofte na die hij ook in een interview in deze krant maakte. Branson verklaarde onlangs: 'Virgin Atlantic kwam op de proppen met een nieuw plan waardoor we de CO2-emissie de volgende jaren met 25 procent kunnen doen dalen. Ik geef je een voorbeeld. Als je alle vliegtuigen vanaf hun standplaats tot aan de startplaats op de piste zou slepen met een voertuig dat geen CO2 uitstoot, dan kan een luchthaven als JFK jaarlijks bijna 2 ton besparen. En dat betekent natuurlijk ook dat je die extra 2 ton niet met het vliegtuig vervoert. Ook voor de industrie is dat dus een besparing.'

Luchtvaartmaatschappijen worden gezien als een van de belangrijkste uitstoters van broeikasgassen. Ze staan onder steeds grotere druk om daar iets aan te doen. De uitstoot van CO2 door vliegtuigen verdubbelde in de jaren 90 terwijl de rest van de economie erin slaagde de emissie terug te dringen. Volgens Branson kan de uitstoot van CO2 met 25 procent verminderen als luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en regeringen zouden samenwerken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud