Werven voor megacontainerschepen volgeboekt tot 2009

Rederijen bombardeerden de voorbije maanden de Aziatische werven met orders voor de bouw van ultragrote containerschepen. Wie nu nog zo'n reuzenschip wil, moet al tot 2010 wachten voor het van stapel loopt.

(tijd) De vraag drijft de prijs omhoog. Maar de stalen platen kosten minder. De grote winnaars zijn dus de scheepsbouwers. De koers van Hyundai, de grootste scheepsbouwer ter wereld, is op minder dan een jaar bijna verdubbeld.

Het Zuid-Koreaanse Hyundai Heavy Industries kreeg in juni alleen al 31 orders binnen voor 3,5 miljard dollar, waarvan 27 containerschepen. Negen van die 27 worden ultra large container ships (ulcs) met een capaciteit van 10.000 containers of meer. 'Een bewijs', meldt Hyundai, 'dat de markt van de containerschepen na een tijdelijke slapte in de tweede helft van 2005 opnieuw in goede gezondheid verkeert'.

Voor de komende drie jaar zijn alle werven gespecialiseerd in grote containerschepen nagenoeg volgeboekt, vertellen scheepvaartspecialisten. Wie nu nog een containerschip wil voor oplevering in 2009 moet zich reppen. Want bij Daewoo Shipbuilding en Samsung Heavy Industries, respectievelijk de nummers twee en drie achter Hyundai en eveneens Zuid-Koreaans, is hetzelfde verhaal te horen. Ook de Chinese werven lopen vol.

De resultaten van de top drie en de andere grote werven profiteren van die 'boom'. Door de grote vraag lopen de tarieven op. Bovendien is de prijs voor de belangrijkste grondstof, staal, gedaald. Hyundai Heavy Industries zag zijn halfjaarwinst dan ook vervijfvoudigen. Daewoo zette het verlies tijdens het eerste halfjaar van 2005 om in 104 miljoen dollar (82 miljoen euro) winst. Samsung kende een resultaatsverbetering met twee derden.

Explosie

Door de recente explosie van de nieuwe bestellingen staat nu al vast dat de wereldcontainervloot in 2009 met minstens 8 procent zal groeien gemeten in teu of containers van 20 voet, berekende het vakblad Nieuwsblad Transport. In 2008 stijgt de capaciteit met 13,9 procent, in 2007 met 14,5 procent en dit jaar met 16,6 procent. Het grootste deel van die groei gaat allicht naar Aziatische havens.

Ter illustratie: het eerste halfjaar groeide het containerverkeer in Antwerpen en Zeebrugge maar met 10 procent. In Rotterdam kwam er nauwelijks 2 procent bij. Zeebrugge profiteerde van de opstart van de APM-terminal, Rotterdam leed onder computerproblemen en stakingen. Chinese havens, zoals die van Sjanghai, tekenen groeicijfers op van 20 procent en meer.

Twee weken geleden werd in het Deense Odense de 'Emma Maersk' van AP Moller Maersk gedoopt, een schip met een capaciteit van 11.000 teu. Een dergelijk schip kan de haven van Antwerpen niet binnen, wel die van Rotterdam. In Zeebrugge wordt de toegangsgeul uitgediept met als doel alle mogelijke schepen te kunnen ontvangen.

GUM

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud