De markantste aandelen van 2019: dividendtroef redt Proximus

©RV DOC

Met een rendement van 16 procent, inclusief het dividend, stelde Proximus niet teleur. Sterke operationele prestaties compenseerden de scherpere concurrentie en het vertrek van CEO Dominique Leroy.

Het jaar begint ongunstig voor de grootste telecomgroep van België. Midden januari staken de werknemers tegen het transformatieplan van CEO Dominique Leroy, die aankondigt dat de komende drie jaar 1.900 banen verdwijnen (1). Proximus staat voor zware investeringen om het glasvezelnetwerk performanter te maken en om de nieuwe mobiele 5G-norm te lanceren, waardoor besparingen nodig zijn.

Terwijl Telenet klanten verliest, slaagt Proximus erin nieuwe tv-kijkers, internauten en bellers aan te trekken.

De jaarcijfers geven de koers aanvankelijk een tik (2), maar zijn even daarna de start van een spectaculaire hausse. De omzet blijft wel onder de verwachtingen, maar dat komt vooral omdat de groep minder mobiele toestellen verkoopt, waar ze amper iets aan verdient. Een opsteker is de klantengroei. Terwijl Telenet klanten verliest, vooral aan de prijsbreker Orange Belgium, slaagt Proximus erin nieuwe bellers, tv-kijkers en internauten aan te trekken.

De beleggers smaken vooral de belofte om een stabiel dividend van 1,50 euro over 2019 uit te keren. In een omgeving waar de rente pijlsnel daalt, is dat een enorme troef. De dalende rente is ook de reden waarom de hele sector in maart een rally neerzet (3).

©Mediafin

De cijfers over het eerste kwartaal vallen mee (4). De brutobedrijfswinst van 466 miljoen overtreft de prognoses met 11 miljoen. Meer klanten kiezen voor de pakketformules, waardoor ze meer producten afnemen.

Ook over het tweede kwartaal legt de groep degelijke resultaten voor (5). Proximus bevestigt dan ook de prognose van een stabiele brutobedrijfswinst dit jaar.

En 2020...

De nieuwe CEO staat voor stevige uitdagingen. Deze week besliste de telecomwaakhond BIPT dat Proximus zijn glasvezelnetwerk moet openstellen voor concurrenten in de zakelijke markt. Orange Belgium zal gebruikmaken van de lagere groothandelstarieven om via een scherp prijsaanbod particuliere klanten af te snoepen. Ook de komst van een vierde speler is een risico.

Omzetgroei wordt moeilijk. Proximus moet besparen om de marges te stutten en zwaar te kunnen investeren. Al kan de groep ook haar schuldgraad van 1,1 keer de brutobedrijfswinst nog verhogen om niet in het dividend te moeten snijden.

Begin september verrast Leroy vriend en vijand: na vijf jaar aan de top van Proximus kondigt ze aan die in te wisselen voor de topjob bij de Nederlandse concurrent KPN (6). Ze wil tot december blijven, maar de vakbonden eisen meteen haar vel. De heisa is zo groot dat Leroy vervroegd opstapt. Even later raakt ze in het nauw door de verkoop van aandelen. Net voor de aankondiging van haar vertrek had ze een pakket Proximus-aandelen verkocht, wat ‘koersgevoelige informatie’ was. De beurswaakhond opent een onderzoek naar handel met voorkennis. Door de publieke storm is Leroy ook niet langer welkom bij KPN.

De derdekwartaalcijfers liggen in de lijn van de verwachtingen (7). De omzetkrimp met 2 procent valt wat tegen. De scherpere concurrentie en het toenemende aantal kabelknippers, die genoeg hebben aan een internetverbinding in plaats van digitale tv, wegen op de marges. Maar de klantengroei en het terugdringen van de binnenlandse kosten met 2,9 procent compenseren dat, zodat de winst de prognoses licht overtreft.

Eind november draagt Proximus de Fransman Guillaume Boutin voor als nieuwe CEO (8). Hij is er al ruim twee jaar marketingdirecteur. Tegelijk kondigt de telecomgroep aan dat maar 1.300 in plaats van 1.900 banen verdwijnen.

Bij de analisten groeit het pessimisme (9). Een mogelijke overname van VOO in Wallonië en de lagere huurprijzen voor kabelcapaciteit dreigen de concurrentie te verhevigen. Ook de sociale onrust en de forse investeringen baren zorgen. De helft van de 24 analisten die Proximus volgen, raadt aan te verkopen.

Morgen aandeel 10: Aedifica

De Tijd blikt terug op 2019

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie