De markantste aandelen van 2019: Euronav, nieuwe kapitein en mooi op koers

©REUTERS

2019 bracht na drie zwakke jaren eindelijk het langverwachte herstel voor Euronav. De overcapaciteit in de tankersector is zo goed als verdwenen, mede door politieke wendingen.

In 2019 kwamen vraag en aanbod in de tankersector eindelijk beter in evenwicht. De kentering deed het aandeel Euronav ruim 65 procent opveren.

Bij het begin van het jaar is daar niet veel van te merken. In het vierde kwartaal van 2018 (1) liggen de vrachttarieven wel iets hoger dan het jaar voordien en boven break-evenniveau, maar de winst lijdt onder uitzonderlijke elementen.

Het persbericht van 4 februari (2) veroorzaakt een schok: na de tankerrederij 18 jaar met vaste hand te hebben geleid stapt Paddy Rodgers op als CEO. De sympathieke Brit bouwde Euronav uit tot de grootste onafhankelijke tankeroperator ter wereld en werd alom geprezen.

©Mediafin

Lang duurt de onzekerheid niet. Eind maart blijkt dat Euronav de geschikte opvolger binnenshuis heeft: Hugo De Stoop (3). Als financieel directeur kent hij de Antwerpse scheepvaartgroep als geen ander en was hij ook nauw betrokken bij de expansie van de voorbije jaren.

Vrachttarieven pieken

Het aandeel surft in maart mee met de Europese beurzen, die door de hoop op een Amerikaans-Chinees handelsakkoord in de lift zitten. De eerstekwartaalcijfers (4) zijn behoorlijk en Euronav stelt een nog betere tweede jaarhelft in het vooruitzicht. Op de algemene vergadering (5) zegt CEO De Stoop dat de tankersector twintig goede maanden voor de boeg heeft. Die uitspraak bezorgt het aandeel in mei een eerste piek.

In de traditioneel zwakke zomerperiode slabakt de koers, maar na de dip van eind augustus (6) begint Euronav aan een spectaculaire klim. De vrachttarieven, van doorslaggevend belang voor de financiële resultaten, beginnen in september te stijgen in de aanloop naar de winterperiode. In oktober (7) is er een plotse versnelling als de VS sancties treffen tegen twee dochterbedrijven van de Chinese scheepvaartgroep Cosco. Verladers moeten in allerijl op zoek naar andere tankers en de vrachttarieven pieken boven 200.000 dollar per dag. Ter vergelijking: het break-evenpunt voor een VLCC (supertanker van 200.000-320.000 ton) ligt bij Euronav rond 27.000 dollar.

Tankermarkt beter in evenwicht

Die piek is ook mogelijk omdat vraag en aanbod op de tankermarkt beter in evenwicht zijn. Er worden minder nieuwe olietankers opgeleverd, de vaarroutes zijn langer geworden doordat de VS weer volop olie uitvoeren, en veel tankers zijn een maand onbeschikbaar omdat er scrubbers geïnstalleerd worden. Scrubbers reinigen de uitlaatgassen en zijn een van de oplossingen om te beantwoorden aan IMO 2020, de nieuwe internationale emissieregelgeving die volgend jaar van kracht wordt.

De piekende vrachttarieven stuwen het aandeel Euronav voor het eerst sinds april 2016 boven 10 euro. Nadien zwakken ze wat af, maar in november en december blijven ze hoog. Dat doet De Stoop voorspellen dat het vierde kwartaal ‘een van de beste ooit’ wordt voor Euronav.

Morgen aandeel 9: Proximus

En 2020...

Behalve naar de vierdekwartaalcijfers is het uitkijken naar hoe de tankermarkt evolueert. De nieuwe regelgeving IMO 2020 kan nog enkele maanden tot beroering leiden en ook tal van politieke gebeurtenissen kunnen een rol spelen. De tankervloot zou maar lichtjes groeien, zodat het er aan de aanbodzijde vrij goed uitziet. De vraag naar tankercapaciteit kan beïnvloed worden door de groei van de wereldeconomie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie