Advertentie

Solvay, waar cash koningin is

Ilham Kadri. ©Kristof Vadino

Tien maanden rijmde voor immer pavloviaanse beleggers Solvay op luchtvaart. Pas in november kreeg de City oog voor Queen of Cash Ilham Kadri en steeg het aandeel op.

Terwijl de Bel20 naar het hoogste peil in 13 jaar fietst, trapt Solvay het jaar zwak af (1). De reden: de 737 MAX, het werkpaard van de belangrijke Solvay-klant Boeing, blijft aan de grond genageld staan. In 2015 telde de chemiereus 5,7 miljard euro neer voor Cytec, een Amerikaanse producent van lichtgewicht composietmaterialen voor vliegtuigen. Sindsdien associëren beleggers Solvay bijna pavloviaans met luchtvaart. Niet helemaal onterecht: over 2019 waren de sectoren luchtvaart en auto goed voor exact een kwart van 10,2 miljard groepsomzet.

Ga naar onze site en ik daag je uit om mij te zeggen: wat is Solvay?
Ilham Kadri
Solvay-CEO

Zodra 'corona' in ons woordenboek opduikt, grijpt CEO Ilham Kadri in. Ze schrapt 500 banen en zegt door de impact van de pandemie in het beste geval een stabiele bedrijfswinst over 2020 te verwachten (2). Een probleem, want dat zou betekenen dat de winst al vijf jaar rond 2,3 miljard surplacet.

Kadri, sinds begin 2019 aan het roer, is zich daar goed bewust van. Het contrast met de voorganger Jean-Pierre Clamadieu is in het vierletterwoord cash samen te vatten: 'I am a cashflow lady', zegt ze in een interview. 'In moeilijke tijden is cash koning.' De groep moet ook eenvoudiger worden, vergeleken met de huidige cluster van activiteiten. 'Ga naar onze site en ik daag je uit om mij te zeggen: wat is Solvay?'

Door de wereldwijde pandemie is de 737 MAX niet langer de grootste kopzorg in de luchtvaart: bijna de hele vloot staat aan de grond (3), de Pavlovs verkopen. Berenberg gooit de handdoek: het beurshuis stipt aan dat vliegtuigmaatschappijen in overlevingsmodus zitten. Het laatste wat ze zullen bestellen, zijn breedrompvliegtuigen voor lange afstand, 'bicouloirs' in het Frans. Net het soort dat 'rijk' is aan Solvay-composieten.

Kadri grijpt tijdens het voorjaar drastisch in. Ze schrapt de jaarprognose (4) en een op de vijf jobs in de luchtvaartafdeling (5). Ze boekt ook 1,5 miljard euro van Cytec af, een impliciete erkenning dat het prijskaartje dat Clamadieu vijf jaar eerder betaalde - 35 keer de nettowinst - (te) hoog was (6). De beurskoers is niet langer in glijvlucht, maar boekt in tegenstelling tot de sector en de beurs in het algemeen weinig of geen herstel. Kadri laat er haar slaap niet voor: ze zegt in de marge van relatief meevallende eerstekwartaalcijfers te focussen op waar ze wel greep op heeft: costs, cash & customers.

Tegen het jaareind is de 'love-in' compleet en ontpopt Solvay zich tot een van de analistenfavorieten voor 2021.

Een bisnummer bij het halfjaarrapport: beter dan gevreesde resultaten en een focus op 'cash en kosten' (7). En de belegger? Die haalt de schouders op een koopt een vers pakketje Tesla. Zelfs een contract voor het F-35-gevechtsvliegtuig kan geen pavloviaans kooporder ontlokken (8). Toch begint er een kentering te komen, met een Londense City die stilaan de 'cash lady' ontdekt. In oktober ontdooit JPMorgan met een ronkend rapport (9), een maand later gevolgd door Morgan Stanley, de andere erfgenaam van John Pierpont.

En 2021?

Analisten rekenen erop dat CEO Ilham Kadri de kritische doorlichting van de portefeuille doorzet. Dus: alle activiteiten die onvoldoende cash genereren en/of vloeken met het duurzame imago dat ze Solvay wil aanmeten, gaan op de schop. Maar vooral: dat Kadri de tanker Solvay eindelijk nog eens een deftige winstgroei laat voorleggen. Dat is alweer van 2016 geleden.

Dé rally komt er pas in november. Deels extern dankzij de gamechanger met de vaccins. Maar toch vooral omdat Kadri woord houdt: ze belooft over 2020 900 miljoen vrije kasstroom voor te leggen. De helft meer dan over 2019 en dat in een pandemiejaar (10). Tegen het jaareind is de 'love-in' compleet en ontpopt Solvay zich tot een van de analistenfavorieten voor 2021 (11). Logisch: het vooruitzicht van meer vliegtuigen in de lucht doet de belegger genaamd Pavlov een pakketje Solvay inslaan.

Morgen: hét aandeel van het jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie