AB InBev: Een kater, een half dividend en een gat in de portemonnee

De bekroonde campagne ‘Dilly Dilly’ met ridders kon Bud Light in de VS er niet bovenop helpen. ©Bud Light

Met een koersuitschuiver van 35 procent en een halvering van het dividend zadelde AB InBev zijn beleggers met een zware kater op. De brouwer krijgt bovendien de schuldenput moeilijk gedelgd.

Wie dacht dat hij veilig zat bij ’s werelds grootste bierbrouwer - met 180.000 medewerkers en 500 merken die in meer dan 100 landen worden verkocht - kwam bedrogen uit. Kleine beleggers kunnen zich misschien sussen met de gedachte dat ook de grote jongens zware verliezen leden.

©Mediafin

In januari kopen de Belgische familiale aandeelhouders voor 48 miljoen euro aandelen bij (1), iets wat ze later meerdere keren herhalen. Net als de Brazilianen achter de brouwer trouwens. Samen investeerden ze dit jaar meer dan 600 miljoen euro, telkens aan hogere koersen dan nu.

Eind januari koopt AB InBev  een Israëlisch bedrijf dat meetapparatuur installeert in cafés (2). Geen grote overname, maar wel de zoveelste om meer gegevens te verzamelen over zijn klanten. Meten welk soort bier in de smaak valt bij welke consumenten op welke tijdstippen, moet een opstap vormen om de verkoop op te krikken. Al die databedrijven worden ondergebracht in de dochter ZX Ventures.

AB InBev heeft vooral leningen in dollar en euro, maar realiseert het gros van zijn inkomsten in munten van de groeilanden.

De jaarcijfers begin maart zijn een opsteker (3). CEO Carlos Brito slaagt erin de groeimotor weer op gang te trekken. De brouwer verkocht 0,2 procent meer bier. Een kleine vooruitgang, maar wel een ommekeer tegenover 2016. Met een volume van 613 miljoen hectoliter verkocht AB InBev omgerekend 186 miljard pintjes van 33 centiliter. Brito slaagde er ook in meer winst te puren uit elke druppel. De omzet nam met 5,2 procent toe, de brutobedrijfswinst zelfs met 13,4 procent.

De groep gaat intussen door met investeren. In Tanzania pompt Brito 100 miljoen euro in een nieuwe brouwerij om de snel groeiende Afrikaanse markt van genoeg gerstenat te voorzien (4).

De eerstekwartaalcijfers zijn behoorlijk (5), al maken analisten zich zorgen over de tanende verkoop in de VS. Door de oprukkende concurrentie van kleine brouwerijen krijgt de reus zijn vlaggenschepen Bud en Bud Light er steeds moeilijker verkocht. Maar ook in zijn tweede belangrijkste markt, Brazilië, heeft de groep het lastig door de prijsconcurrentie met Heineken.

En 2019...

De koers van de grootste brouwer ter wereld hangt in grote mate af van externe factoren, en dan vooral van de evolutie van de groeilandmunten. Als die herstellen, kan AB InBev zijn schulden in dollar en euro vlotter terugbetalen.

De eerste werf is het doen dalen van de schuldenlast van bijna 5 keer de brutobedrijfswinst naar de volgens AB InBev ideale 2 keer. De brouwer moet ook iets doen aan het verlies van marktaandeel in zijn twee grootste markten: de VS en Brazilië.

De winstmarge moet groeien door meer in te zetten op premiumbieren. Dat lijkt te lukken. In de VS is het caloriearme en duurdere bier Michelob Ultra al 14 kwartalen na elkaar de snelste groeier. Bud slaat aan in China. Analisten gaan er van uit dat AB InBev eind februari een 8 procent hogere ebitda rapporteert.

 

De koers herstelt in de aanloop naar de halfjaarcijfers, maar die eindigen op een sisser (6). In de VS crasht de verkoop 5 procent in een markt die 3 procent vooruitgaat. Bovendien nemen de zorgen over de schulden toe. AB InBev heeft vooral leningen in dollar en euro, maar realiseert zijn inkomsten grotendeels in munten van de groeilanden, die tientallen procenten onderuit gingen. Omzetmatig zijn de belangrijkste munten de dollar (27%), de Braziliaanse real (14%), de Zuid-Afrikaanse rand (5%) en de Argentijnse peso (4%). De euro is maar goed voor 2,6 procent.

De zwakke derdekwartaalcijfers resulteren in de zoveelste opdoffer (7). De brutobedrijfswinst stijgt organisch met 7,5 procent, maar de nettowinst keldert 40 procent. De crash van de groeilandmunten is de grote boosdoener. Om zijn schulden sneller af te bouwen, halveert AB InBev zijn dividend.

De kleinere coupon helpt wel, maar compenseert de lagere winstgevendheid van de groep niet. Het ratingbureau Moody’s verlaagt de kredietwaardigheid voor de brouwer (8).

Lees verder

Advertentie
Advertentie