Ahold Delhaize: huwelijk tussen Hollandse zuinigheid en Belgische flair werkt

©ANP XTRA

De marktenredactie van De Tijd koos voor u de markantste aandelen van het jaar. Op zaterdag 29 december kent u hét aandeel van het jaar. Vandaag het nummer 15: Ahold Delhaize.

Wat voor de meeste aandelen een annus horribilis bleek, was voor Ahold Delhaize  een glansjaar. De koers van de warenhuisketen spurtte 22 procent hoger dankzij beter dan verwachte resultaten, een forse klim van het dividend, de inkoop van eigen aandelen en de voorliefde van beleggers voor defensieve aandelen in barre beurstijden.

Eind januari maakte Ahold Delhaize al omzetcijfers bekend (1). De grootgrutter verkocht in het vierde kwartaal 1,6 procent meer. Vooral Nederland blonk uit met een groei van 6 procent, terwijl de Belgische Delhaize-winkels er niet in slaagden meer klanten aan te trekken. Gerichtere promoties en nog meer focus op de sterkhouders van Delhaize zoals een groot en vers aanbod, moesten de trend doen keren.

©Mediafin

Eind februari zette de supermarktketen de opmars in. De jaarcijfers overtroffen de verwachtingen (2). De operationele kasstroom nam 4,5 procent toe. De keten lette hard op de kleintjes, want vooral dankzij kostenbesparingen dikte de winstmarge aan van 3,8 tot 4 procent. De aandeelhouders mochten mee aan de feestdis aanschuiven: het dividend steeg voor het tweede jaar op rij met een tiende tot 0,63 euro. Bovendien kocht de keten ook gretig eigen aandelen in, dankzij het inkoopprogramma van 2 miljard euro.

De cijfers over het eerste trimester bewezen dat Ahold Delhaize op het juiste spoor zat (3). De omzet groeide 2,5 procent. De keten ontpopte zich ook tot een cashflowmachine, met een vrije cashflow die meer dan verdubbeld was. Het heuglijkste aspect was de situatie in België. Voor het eerst in anderhalf jaar lokte Delhaize meer klanten, die liefst 5 procent meer kochten. Daarmee was ons land de best presterende regio van de groep. Vooral de ‘1 kopen, 1 gratis’-acties hadden een enorm succes.

Ahold deed een gouden zet met de overname van zijn Belgische sectorgenoot, want de Amerikaanse Delhaize-winkels draaien als een tierelier. Food Lion, de keten die Delhaize in 1974 kocht, groeide voor het 23ste kwartaaal op rij.

Begin juni presenteerde Delhaize zijn nieuwe strategie (4). Er komen 40 kleine Shop & Go- en Proxy-Delhaizes bij in ons land. Topman Dick Boer van de groep, die intussen vervangen is door Frans Muller, benadrukte dat de Belgische dochter meer klanten moet lokken. Niet door meer kortingen te geven, maar door de kortingacties beter in de verf te zetten. Hij stelde uitdrukkelijk dat er geen prijzenslag zou komen, want ook de marges moesten naar boven. Daar profiteerde ook sectorgenoot Colruyt van. Sinds Nieuwjaar steeg het aandeel van de Halse supermarktketen met 33 procent.

De historische Belgische aandeelhouders stapten intussen grotendeels uit. In augustus verkocht Jacques de Vaucleroy , de enige nakomeling van de stichters die nog in het bestuur zat, voor ruim 8 miljoen euro de helft van zijn aandelen (5).

En 2019...

Ahold Delhaize wil in alle regio’s waarin het actief is het nummer één of twee blijven, want dat is cruciaal voor de marges. Het bespaart op marketing, inkopen of transport. De synergievoordelen moeten oplopen van 420 miljoen euro dit jaar tot 750 miljoen in 2019. De groep trekt ook voluit de e-commercekaart. De online omzet moet tegen 2021 verdubbelen tot 7 miljard euro.

Voor 2019 mikt Ahold Delhaize op een vrije cashflow van 2 miljard. De winst per aandeel moet ‘hoog enkelcijferig’ groeien. Analisten rekenen op een toename met 8 procent.

Een dag later werden de halfjaarcijfers lauw onthaald (6). De omzetgroei vertraagde tot 0,9 procent in het tweede kwartaal. Vooral de ketens van het oude Ahold in de VS deden het minder goed. De Amerikaanse winkels waren goed voor twee derde van de omzet. Toch steeg de nettowinst van de groep 15 procent.

De derdekwartaalcijfers waren dan weer erg sterk en vormden de start van een rally (7). Alle regio’s behalve Griekenland overtroffen de verwachtingen. In de VS leek de groep het tij te kunnen keren dankzij de vernieuwing van winkels. Het marktaandeel dikte er 0,2 procentpunt aan, de omzet steeg er 4,3 procent, en de bedrijfswinst zelfs meer dan een tiende. Nederland tekende voor een groei met 5,8 procent, onder meer dankzij het succes van de webwinkel Bol.com, die bijna een derde groter werd. In ons land beperkte de omzetgroei zich tot 0,9 procent, maar die vertraging was in hoofdzaak te wijten aan een kleiner aantal shopppingdagen.

De sterke cijfers deden Ahold Delhaize de prognoses voor zijn vrije kasstroom optrekken van 1,9 naar 2 miljard euro. ‘Dat laat ons toe zowel te investeren in de groei van onze business als in het belonen van onze aandeelhouders, want we gebruiken de extra liquiditeit om eigen aandelen in te kopen’, stelde Muller.

Midden november overtuigde de keten heel wat beurshuizen tijdens een investeerdersdag in New York (8). Meerdere analisten trokken hun koersdoelen op. De combinatie van performante fysieke winkels en een sterke klim van de online handel via onder meer Bol.com en het Amerikaanse Peapod moet een rooskleurige toekomst verzekeren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie