Ontex: bloedrode pulp fiction

©shutterstock

Een lijk in een Braziliaanse kast. Een afgesprongen verloving. Een Turkse kater. Dure pulp. Genoeg nare fragmenten voor een soapjaar waarin de luiermaker Ontex 35 procent kwijtspeelde.

Eind januari biechtte Ontex  in zijn voorlopige jaarcijfers op dat de overname van de Braziliaanse groep Hypermarcas in 2017 niet meteen een schot in de roos was (1). De luierproducent slikte 15 miljoen euro uitzonderlijke kosten omdat hij onregelmatigheden vastgesteld had bij de commerciële praktijken. Verkopers gaven veel meer korting dan toegestaan, en schreven die bovendien niet in de boeken.

©MEDIAFIN

Daarnaast begon Procter & Gamble, bekend van het merk Pampers, een prijzenoorlog in Brazilië ondanks de tegenzittende wisselkoersen en almaar oplopende grondstoffenkosten. Het Braziliaanse avontuur is voor Ontex verlieslatend. De winstmarge voor de hele groep zakte van 12,5 naar 11,3 procent.

De gedetailleerde jaarcijfers brachten geen nieuwe hoop (2). ‘Er raast een perfecte storm over ons bedrijf’, zei CEO Charles Bouaziz. ‘Maar we zijn ervan overtuigd dat we die kunnen doorstaan.’ Verkoopsmatig was er weinig aan de hand, want de jaaromzet groeide 18 procent en 5,5 procent zonder overnames. Luiers zijn immers altijd nodig.

Er raast een perfecte storm over ons bedrijf. Maar we zijn ervan overtuigd dat we die kunnen doorstaan.
charles bouaziz
ceo ontex

Maar wisselkoerseffecten hollen de bedrijfswinst 21,3 miljoen euro uit. Ontex realiseert 37 procent van zijn omzet in munten uit de groeilanden, die zwaar getroffen werden. Daarnaast steeg de kostprijs voor plastics door de duurdere olie. Pulp, essentieel voor de vochtabsorberende luiers, is ruim een tiende duurder geworden. Er zijn steeds minder papier- en pulpfabrieken in de wereld, en China koopt wegens milieuredenen meer propere pulp dan oud en bevuild papier.

De cijfers over het eerste kwartaal waren nog slechter dan verwacht (3). De omzetgroei (zonder overnames) verschrompelde tot 1,7 procent, de winstmarge zakte tot 10,3 procent. Ook de neergang van de Turkse lira begon pijn te doen. Bouaziz beloofde wel een betere tweede jaarhelft.

Het aandeel boekte een remonte toen Ontex aankondigde drastisch in te grijpen in Brazilië (4). Een van de twee fabrieken, die slechts 50 kilometer van elkaar liggen, gaat dicht. Daardoor kan Ontex 7 miljoen per jaar besparen.

En 2019...

De storm voor Ontex is wat getemperd, maar niet gaan liggen. Recent doen munten als de Turkse lira en de Mexicaanse peso het wat beter. Ook de piek van de pulpprijzen lijkt voorbij, maar analisten zien nog een structureel pulptekort.

Ontex heeft zelf meer dijken gebouwd. In Brazilië is een verouderde fabriek gesloten en is de ommekeer ingezet. Het bedrijf voerde ook prijsverhogingen door en bespaart. Voor 2018 rekent de markt op een omzet van 2,28 miljard (-3% organisch) en een ebitda van 237 miljoen (-10,5%). Begin 2019 legt Ontex een nieuw strategisch plan voor.

Begin juli viel een ongevraagd overnamebod van de Franse private-equitygroep PAI Partners in de bus (5). ‘Het bod onderwaardeert het bedrijf significant’, stelde de raad van bestuur unaniem. Enkele dagen later gaf Ontex toch de toelating de boeken te onderzoeken, want de Fransen verhoogden de ‘indicatieve’ prijs tot 27,50 euro per aandeel. Ook de holding GBL, met een vijfde van de aandelen de grootste aandeelhouder, zette de deur op een kier. Maar dan volgde een tijd radiostilte. Zelfs bij de halfjaarcijfers, die aan de lage verwachtingen voldeden, zei Ontex niets over de gesprekken met de Fransen (6). Shorters vielen het aandeel aan.

Begin september sprong het Franse aanzoek af en nam de koers een steile duik (7). PAI verlaagde plots zijn biedprijs, mede omdat het beursklimaat tegenzat. Voor Ontex was de kous daarmee af.

De derdekwartaalcijfers vormden de eerste kleine opsteker (8). Brazilië maakte weer winst. Maar de brutobedrijfswinst van het hele bedrijf zakte 15 procent. Bouaziz trok de belofte in om in het tweede semester een hogere marge te realiseren.

Advertentie
Advertentie