Beloftes voor 2020: auto zal nooit helemaal veilig zijn

©BELGA

‘Vanaf 2020 geen doden meer. Die ambitieuze belofte maakte de Zweedse autobouwer Volvo Cars in 2008. ‘Onze visie is dat niemand nog mag sterven of zwaargewond mag geraken in een nieuwe Volvo.’ Met die uitspraak stelde CEO Håkan Samuelsson het doel later nog op scherp.

Jaarlijks komen wereldwijd meer dan 1,3 miljoen mensen om bij een auto-ongeval. Volvo maakte er een speerpunt van de inzittenden van de Zweedse auto’s gerust te stellen dat zij niet een van die ongelukkige slachtoffers zullen zijn. De autobouwer lanceert daar in het nieuwe jaar een reeks extra maatregelen voor.

Alle Volvo’s die dit jaar van de band rollen, krijgen een ingebouwde snelheidsbeperking van 180 kilometer per uur. Daarnaast worden ze standaard uitgerust met een slimme autosleutel, waarmee ouders een snelheidslimiet kunnen inbouwen als ze hun auto uitlenen aan een roekeloze zoon of dochter.

Na Zweden en Noorwegen worden vanaf dit jaar alle Volvo’s in Europa uitgerust met een waarschuwingssysteem voor gladde wegen. De auto’s zullen onderling data uitwisselen over gevaarlijke verkeerssituaties en bestuurders zullen een waarschuwing kunnen uitsturen naar Volvo’s in de buurt.

Net zomin als de Titanic onzinkbaar was, zal een auto die 120 kilometer per uur rijdt, ooit helemaal veilig zijn.

Veruit de ingrijpendste maatregel is dat Volvo chauffeurs in de gaten gaat houden. Vanaf dit jaar gaat de autoconstructeur sensoren en camera’s inbouwen die monitoren of de bestuurder afgeleid is of tekenen van dronkenschap vertoont. Is de chauffeur onvoldoende alert, dan komen er waarschuwingssignalen. Reageert hij dan nog niet, dan kan het automatische besturingssysteem van de wagen ingrijpen, vertragen en de auto aan de kant zetten. De technologie lijkt op die die Cadillac en Audi al gebruiken.

'Streven naar nul'

Iets meer dan 60 jaar nadat Volvo in elke wagen autogordels is beginnen installeren, beseft de autobouwer dat het te hoog gegrepen is te garanderen dat in 2020 geen fatale accidenten zullen gebeuren. ‘Streven naar nul’, werd gaandeweg de slagzin en de harde doelstelling van nul doden veranderde in een ‘visie van de richting waarin we evolueren’. Net zomin als de Titanic onzinkbaar was, zal een auto die 120 kilometer per uur rijdt, ooit helemaal veilig zijn.

Toch maakt de opstapeling van veiligheidsmaatregelen een groot verschil. Een gespecialiseerd team van Volvo heeft sinds de jaren 70 gedetailleerde data verzameld van ongevallen waarbij meer dan 72.000 mensen betrokken waren. Die gegevens gebruiken de ingenieurs van Volvo om het design van hun wagens te optimaliseren en assistentiesystemen uit te werken, die het rijden stapsgewijs veiliger moeten maken.

Dat het kan, bewees Volvo al met de XC90. Van de populaire SUV werden tussen 2002 en 2018 in het Verenigd Koninkrijk 50.000 exemplaren verkocht, waarvan geen enkel bij een dodelijk ongeval betrokken was.

Of Volvo daar vanaf dit jaar in slaagt voor al zijn nieuwe auto’s, lijkt twijfelachtig. ‘We zijn trots op hoe ver we al gekomen zijn, maar we zijn nog niet tevreden’, vat de Belgische woordvoerder René Aerts de situatie van vandaag samen.

De Tijd blikt terug op 2019

Lees verder

Advertentie
Advertentie