analyse

Uber remt in laatste lijn naar de beurs

Uber is bekend van zijn taxi-dienst, maar is ook actief met maaltijdleveringen, deelfietsen en het werkt aan een zelfrijdende auto. ©REUTERS

Techbedrijf Uber denkt bij zijn beursgang in mei 91,5 miljard dollar waard te zijn, en geen 100 of zelfs 120 miljard zoals eerder verwacht. Dan nog is het een van de grootste Amerikaanse beursintroducties ooit.

Het Amerikaanse Uber Technologies maakt zich op voor de de grootste Amerikaanse beursgang ooit, op Facebook na. Het bedrijf achter de Uber-taxi's en de Uber Eats-maaltijdkoeriers rekent erop dat zijn aandelen tussen 44 en 50 dollar per aandeel waard zijn. Zo zou het hele bedrijf 80,5 tot 91,5 miljard dollar waard zijn.

Uber: onder de motorkap van de beursgang van het jaar

Vrijdag 10 mei is het zover. Dan krijgt Uber zijn langverwachte notering aan de beurs van New York. De waardering wordt geschat op zo’n 91 miljard dollar, waarmee het de grootste beursgang van het jaar belooft te worden. Maar is die waardering wel gerechtvaardigd? De Tijd dook onder de motorkap van Uber en vertelt u alles wat u moet weten.

Dat is een pak minder dan eerder gedacht. Aan obligatiehouders vertelde Uber twee weken geleden dat het rekende op 48 tot 55 dollar per aandeel, waardoor het bedrijf tussen 90 en 100 miljard euro waard zou zijn. Dat was al een pak lager dan 120 miljard waarop zakenbanken Morgan Stanley en Goldman Sachs - die de beursgang begeleiden - begin april rekenden.

SoftBank

Het Japanse investeringsfonds SoftBank en Uber-oprichter Travis Kalanick beginnen allicht teleurgesteld aan hun weekend. Met belangen van respectievelijk 16,3 en 8,6 procent zijn zij de grootaandeelhouders.

Dat Uber in de laatste lijn naar de beurs op de rem staat, heeft wellicht te maken met de hobbelige beursgang van zijn grote rivaal Lyft. Toen Lyft eind maart zijn debuut maakte was het aandeel 72 dollar waard, om meteen met 21 procent te pieken naar 87 dollar.

Maar de euforie was van korte duur. Vrijdag noteerde het aandeel in de loop van de dag 57 dollar. Het hele bedrijf is nu 16,3 miljard dollar waard.

Verre droom

7,9 à 9 miljard
Lyft
Uber zal het geld van de beursgang - tussen 7,9 en 9 miljard dollar - gebruiken om te investeren.

Bedrijven zoals Lyft en Uber zijn erg risicovolle ondernemingen. Het is verre van zeker dat ze ooit winst kunnen maken, erkent Uber in zijn prospectus.

In 2018 boekte Uber 1,9 miljard dollar aangepaste brutobedrijfsverlies (ebitda). Dat was wel 30 procent procent minder dan in 2017. Bovendien steeg het aantal gebruikers dat elke maand een ritje boekt of een maaltijd bestelt met 33 procent naar 91 miljoen. De totale jaaromzet lag met 11,3 miljard dollar 42 procent hoger dan in 2017.

Dat het betaalbedrijf PayPal zich achter Uber schaart, kan beleggers vertrouwen geven. Buiten de beurs zal Uber voor 500 miljoen dollar aandelen verkopen aan PayPal, waarmee het nauw samenwerkt.

Investeren

PayPal zal Uber helpen bij zijn grote prioriteit van de voorbije en komende jaren: investeren in groei. Het geld dat dankzij de beursgang in de kassa van Uber beland - tussen 7,9 en 9 miljard dollar - zal gebruikt worden om te investeren. Uber investeerde vorig jaar 457 miljoen euro in technologische vernieuwingen. 'We verwachten om de investeringen in deze nieuwe initiatieven op korte termijn te vergroten.'

Donderdag lanceerde Uber zijn Jump-deelfietsen in Brussel. ©Tim Dirven

Mogelijkheden om te investeren zijn er genoeg, want Uber strijdt op verschillende terreinen. De kern van het bedrijf zijn zijn apps. Daarmee verbindt het bedrijf consumenten aan bedrijven. Bijvoorbeeld pendelaars aan zelfstandige taxichauffeurs. Uber Eats verbindt hongerige consumenten aan restaurants, die via Uber een beroep doen op zelfstandige fietskoeriers om de maaltijden te leveren.

Zelfrijdende auto

Daarnaast is Uber ook actief met deelfietsen, sinds deze week ook in Brussel. In de VS verbindt de app Uber Freight productiebedrijven aan vrachtwagentransporteurs. Met die dienst wil Uber ook naar Europa komen, kondigde het vorige maand aan.

Uber investeert miljoenen in de ontwikkeling van een zelfrijdende auto. Een concurrent als Google-zuster Waymo staat er al veel verder mee. ©BELGAIMAGE

Tenslotte werkt Uber ook aan zelfrijdende auto's, waarvoor het recent nog 1 miljard dollar ophaalde. Als het techbedrijf geen chauffeurs of koeriers meer nodig heeft, kan het geld uitsparen.

Er is geen tijd te verliezen, beseft Uber. Overal zijn kapers op de kust. Lyft met taxiritten. Deliveroo en Takeaway.com met maaltijdleveringen. De eerste zelfrijdende taxi's van Google-zuster Waymo rijden al rond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie