column

Vanop de eerste rij

Tijdens de 'Beursrally' volgen we 26-jarige blogger Thomas Smolders. Hier leest u zijn column.

Wat doen we, verkopen?’ Het is een jaar geleden en ik zit samen met mijn vriend Pepijn op het balkon van zijn appartement in Sao Paulo. We drinken nog een laatste biertje, terwijl de lucht zwanger is van een zoveelste warme regenbui. Al dagenlang volgen we de prijs van de Bitcoin, die onder veel media-aandacht naar ongekende en absurde hoogtes is gestuwd. Op één jaar tijd was de waarde van onze virtuele munten ontploft - en nu vonden we de tijd rijp om eruit te stappen. Met een druk op de knop hadden we de achtbaan verlaten.

De Beursrally 2018-2019

De Beursrally, de beleggerswedstrijd van De Tijd, is begonnen. Neem deel en maak kans op 10.000 euro.

Pepijn en ik waren niet de enigen die op korte tijd een mooie zakcent aan cryptomunten hadden verdiend. Vooral leeftijdsgenoten - twintigers en dertigers - waren aangetrokken om erin te investeren en werden aanvankelijk meewarig bekeken door oudere beleggers. ‘Veel te gevaarlijk en onvoorspelbaar’, zei mijn vader, met lichtjes jaloerse ondertoon.

Ik moest aan zijn woorden denken toen ik op de tweede dag van de Beursrally Nyrstar-aandelen kocht. De zieltogende zinkgroep verloor in drie jaar meer dan 95 procent van haar waarde. Toen ik de ochtend na mijn aankoop las dat referentieaandeelhouder Trafigura voor een overbrugging zou zorgen, wist ik dat er een spannende dag zou volgen. De koers ontplofte en verdubbelde op amper een halfuur tijd. Net als een jaar geleden voelde ik dat het moment was aangebroken om eruit te stappen.

Het was niet de eerste keer dat ik tijdens de Beursrally aan mijn Bitcoin-avontuur moest denken. Voor de wedstrijd begon, vertelde Paul Huybrechts me tijdens een lunch dat jongeren te weinig de weg vinden naar de Vlaamse Federatie van Beleggers en de aandelenmarkt tout court. Tegelijkertijd merkte ik dat diezelfde twintigers en dertigers vaak wel op de eerste rij stonden om in cryptomunten te investeren. Waarom interesseren die hen wel en aandelen niet?

Al te vaak wordt de beurs puur vanuit het cijfermatige beschreven.
Thomas Smolders
In The Pocket

Uiteraard is dat deels te verklaren door de hoge rendementen die slimmeriken met Bitcoin konden behalen - al was dat niet uitsluitend de motivatie van zij die als eersten instapten. Dat was wel zo bij de tweede golf beleggers. De vaders, buurvrouwen en leraren die blind werden gemaakt door cowboyverhalen, maar hun geld vervolgens zagen wegsmelten als Icarus’ was in de zon.

Een belangrijkere reden, denk ik, was het spannende en innovatieve aspect. De kans om op de eerste rij te kunnen staan bij de ontwikkeling van iets baanbrekend. Deel uit te maken van iets dat het potentieel heeft om de wereld te veranderen. Een beetje hetzelfde gevoel als bij een Kickstarter of een crowdfunding-campagne zoals die van het Nederlands journalistiek platform De Correspondent. Het is ook de reden waarom zowel Pepijn als ik niet alles verkochten maar een klein deel overhielden, omdat we rotsvast in de innovatie geloven.

Al te vaak wordt de beurs puur vanuit het cijfermatige beschreven. We hebben het over rendementen, winst en verlies, maar veel te weinig over het feit dat je als aandeelhouder mee op de eerste lijn mag staan bij pionierswerk. Dat je voor een deel eigenaar wordt van bedrijven die de wereld van morgen kunnen creëren. Een mooi rendement is uiteraard fijn, maar het zegt niet alles. Ik voel me trots als ‘mijn’ bedrijven goede beslissingen - niet alleen op innovatief, maar ook op ethisch vlak - zie nemen, hoe klein mijn portefeuille ook mag zijn.

Daarom heb ik mezelf voorgenomen om tijdens de Beursrally de tijd te nemen om nieuwe bedrijven te ontdekken. Biotechbedrijven als Argenx, bijvoorbeeld. Hoeveel niet-beleggers zouden weten dat er in Vlaanderen medicijnen worden ontwikkeld op basis van antistoffen van lama’s? Dat de wereld van morgen misschien wel in Zwijnaarde of Mechelen wordt bedacht? En dat mogen beleggers van op de eerste rij meemaken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content