interview

‘200 van onze leerlingen zaten deze week in quarantaine’

Maggy Vankeerberghen. ©Tim Dirven

‘We hadden veel liever al van bij het begin van het schooljaar deels voor afstandsonderwijs gekozen’, zegt Maggy Vankeerberghen, de directeur van het technisch atheneum in Halle, waar deze week dagelijks twee à drie leerlingen positief testten op het coronavirus.

‘De angst overheerste de afgelopen week mijn leerkrachten en opvoeders. Elke dag kregen we melding dat twee à drie leerlingen positief hadden getest op het coronavirus. Sinds woensdag zaten 200 van onze 730 leerlingen thuis in quarantaine.’

‘De voorbije twee weken raakten vier leerkrachten besmet en de jongste tijd zaten er velen thuis in quarantaine, waardoor er gaten vielen in de uurroosters en chaos ontstond. We konden de leerlingen die geen les hadden niet allemaal naar de studielokalen sturen, omdat we daar geen plek voor hebben. Daarom hebben we leerlingen soms ’s middags al naar huis moeten sturen.’

‘De verlengde herfstvakantie is meer dan welkom, als afkoelingsmoment voor de leerlingen en de leerkrachten, om even afstand te creëren en tot rust te komen. Klassiek voel je de spanning sowieso stijgen vlak voor zo’n vakantie. Maar in coronatijden was dat nog meer het geval dan anders.’

‘We moeten op een chaotische manier werken. Dat schept onrust omdat veel leerlingen en leerkrachten uitvallen. Ik krijg regelmatig van leerkrachten en opvoeders te horen dat telewerken de norm is, dat we zo weinig mogelijk contact met elkaar moeten hebben en dat massa-evenementen verboden zijn, maar dat wij er wel elke dag eentje moeten organiseren met 730 leerlingen en 120 personeelsleden.’

Geen papieren handboeken

‘De frustratie is dat het anders had kunnen lopen. We hadden veel liever al van bij het begin van het schooljaar deels voor afstandsonderwijs gekozen, omdat dat veel duurzamer was geweest. Nu was vooraf niets geregeld en drong de minister aan op voltijdse fysieke lessen en dagelijkse aanwezigheid op school, met leerkrachten voor de klas.’

‘Dat is geen modern onderwijs. Er is zo veel meer mogelijk. We werken bijvoorbeeld al vier jaar niet meer met papieren handboeken. Zelfs in de klas volgen onze leerlingen alle vakken via de laptop. Ik ben heel blij dat we die digitale omslag, die destijds bloed, zweet en tranen kostte maar nu zijn vruchten afwerpt, niet meer moesten doormaken tijdens de eerste golf. Voor veel andere scholen moet dat zeer stresserend geweest zijn.’

Ik ben heel blij dat we die digitale omslag, die destijds bloed, zweet en tranen kostte maar nu zijn vruchten afwerpt, niet meer moesten doormaken tijdens de eerste golf.

‘Omdat we de hoge besmettingscijfers al een tijdje zagen aankomen en deels ook onder druk van de leerkrachten, hebben we niet gewacht op instructies van hogerhand en zijn we midden oktober al deels overgeschakeld op afstandsonderwijs. Sindsdien volgden de leerlingen van de tweede en derde graad één dag per week thuis de lessen. Na de herfstvakantie willen we dat optrekken naar drie dagen. Of vier dagen voor leerlingen die veel theoretische vakken hebben en die perfect thuis kunnen volgen. Ook voor de leerlingen van het eerste en tweede middelbaar plannen we twee dagen per week afstandsonderwijs.’

‘Maar we zullen dat doen op maat van de klassen en de leerlingen. Zo hebben de leerlingen van het beroepsonderwijs meer praktijkvakken en zullen we die in kleine groepjes toch proberen te laten doorgaan. We hebben eind september in een speciale klassenraad alle kwetsbare leerlingen in kaart gebracht, zoals de spijbelaars en de kinderen met een moeilijke thuissituatie. Het is de bedoeling dat zij wél fysiek naar school kunnen blijven komen, omdat we weten dat ze anders uit de boot dreigen te vallen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie