Melexis verwacht 'aanzienlijke' corona-impact

Françoise Chombar, de topvrouw van Melexis. ©Tim Dirven

Het coronavirus heeft de chipspecialist Melexis 2 miljoen euro omzet gekost in het eerste kwartaal. De komende maanden wordt de impact veel groter.

'Het zijn ongeziene tijden. Het is onmogelijk prognoses te geven voor het tweede kwartaal en de rest van het jaar', zegt Françoise Chombar, de topvrouw van Melexis. 'De onduidelijkheid zal nog weken duren, de visibiliteit is bijzonder klein.'

Onze supply chain is heel compact. Als één onderdeel ontbreekt, stellen leveranciers de heropstart van productielijnen uit.
Françoise Chombar
CEO van Melexis

Het is wel al duidelijk dat de coronacrisis in het tweede kwartaal 'een aanzienlijke negatieve invloed' zal hebben op de omzet. Het technologiebedrijf ondervindt verstoringen in de toeleveringsketen, bij de verpakking van chips. 'Onze supply chain is heel compact', zegt Chombar. Als één onderdeel ontbreekt, stellen leveranciers de heropstart van productielijnen uit. Dat is ongezien.' Door de onderbrekingen en de maatregelen om besmettingen te voorkomen draaiden de fabrieken van Melexis in Ieper, Bulgarije, Frankrijk en Maleisië op een lager pitje. 

'Bedrijven zullen hier lessen uit trekken', zegt de topvrouw. Door het handelsconflict tussen de VS en China hebben bedrijven zoveel mogelijk lokale bevoorradingsketens opgebouwd. De pandemie kan die deglobalisering versterken. 

De autobouwers, de klanten van Melexis, moesten hun productie volledig staken door de lockdownmaatregelen. Dat is vooral het geval in Europa en de VS. In Azië daarentegen heeft de industrie snel de productie hernomen. Hoe dan ook zullen dit jaar wereldwijd een pak minder auto's van de band rollen dan vorig jaar. Melexis en onderzoeksbureau IHS mikken op 70 miljoen stuks, liefst 20 miljoen minder dan vorig jaar. 

Pudding

Melexis verkoopt zijn technologie grotendeels (90%) aan de autoindustrie. De druksensoren profiteren in China van de invoering van de strengere emissienormen 'China 6'. 

Maar de Ieperse sensoren steken ook in slimme huishoudtoestellen, ovens, wasmachines, airco's, drones, motorfietsen en e-bikes. De temperatuursensoren zijn in trek voor het energiebeheer in gebouwen. En sinds de coronacrisis ook in de medische wereld. Volgens Melexis is het de kleinste temperatuursensor van de wereld, hij past in een kinderoor. 

Met de infraroodsensor kan de huidtemperatuur (niet de lichaamstemperatuur, red.) contactloos worden gemeten, met een medische oor- of voorhoofdthermometer. Teneinde een indicatie te krijgen of iemand koorts heeft, een van de symptomen van Covid-19. 

Een andere toepassing is een diagnosetoestel dat op basis van een speeksel- of bloedstaal snel kan vaststellen of iemand besmet is. De sensor zit ook in beademingsapparaten of kunstlongen.

'Het is meer dan een hype', zegt CEO Françoise Chombar. 'Almaar meer mensen monitoren hun gezondheid. En bedrijven en landen zullen hun bezoekers screenen. Voorlopig is het effect op de omzet beperkt, maar op middellange termijn kan de temperatuursensor een groeimotor worden.'

Niet alleen is de productie verstoord, de verkoop van de nieuwe bolides is ook als een pudding in elkaar gezakt. In de eerste drie maanden van het jaar werden wereldwijd 28 procent minder wagens verkocht dan vorig jaar. China, 's werelds grootste automarkt, tekende voor een daling van meer dan 40 procent, met een dip van 79 procent in februari. In Europa bleef de neergang in het eerste kwartaal beperkt tot 7 procent, terwijl in de VS bijna 13 procent minder auto's werden gekocht. 

In China toont de automarkt een snel herstel. Volgen Europa en de VS dat voorbeeld? 'Alles hangt af van hoe de eindklant reageert', zegt Chombar. 'De auto kan populairder worden omdat het een veiliger transportmiddel is dan het openbaar vervoer, en we met de wagen op vakantie gaan omdat vliegen niet meer gaat.' Al zal niet iedereen zich nog een auto kunnen permitteren, zeker in de VS waar het sociale vangnet veel kleiner is dan in Europa. 'Dat zal een impact hebben. Daarom zal het herstel anders verlopen dan in Azië.'

Omzet 138 miljoen euro (+19%)

Bedrijfswinst 24 miljoen euro (+52%)

Nettowinst 21 miljoen euro (+48%)

Winst per aandeel 0,51 euro (0,35)

Wereldwijd 1.500 medewerkers op 19 locaties. 

Op de langere termijn zegt de CEO nog altijd op een groene wei te zitten. Melexis profiteert van de trend en wetgeving om auto's veiliger - assisant drive - en groener te maken. De groei komt niet van de uitbreiding van het wereldwijde wagenpark, wel van de toename van het aantal chips en sensoren in de doorsneewagen. In de gemiddelde auto zullen tegen 2023 150 chips zitten, verspreid over de aandrijving en het chassis. De Vlaamse multinational wil op termijn 20 van die chips leveren, tegenover gemiddeld elf nu. In de Tesla Model 3 en de BMW 530e zitten respectievelijk 30 en 46 halfgeleiders uit Ieper.

Het eerste kwartaal sloot Melexis af met een omzetgroei van 19 procent tot 138 miljoen euro. De impact van corona bleef toen beperkt tot 2 miljoen euro omzet minder. In het huidige kwartaal zal het effect 'aanzienlijk' groter zijn. Hoeveel precies komen we eind juli te weten in het halfjaarrapport.

Lees verder

Advertentie
Advertentie