Belgische bedrijven in de greep van coronavirus

Het coronavirus speelt ook Belgische bedrijven flink parten.

Het Belgische bedrijfsleven ondervindt zware hinder van de uitbraak van het coronavirus. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een rondvraag van de technologiekoepel Agoria.

Ons land blijkt niet immuun voor de schokgolf die het coronavirus veroorzaakt en almaar grotere proporties aanneemt. Uit een enquête van Agoria, ingevuld door 60 leden die samen 19.000 jobs vertegenwoordigen, blijkt dat overduidelijk. De helft van de respondenten ziet de productie in China of in de rest van Azië spaak lopen, twee derde ervaart storingen in de toelevering van onderdelen van China naar België.  Agoria telt leden als Proximus, Volvo Cars Gent en Siemens. 

De economische hinder zal waarschijnlijk alleen nog maar aanzwellen. Ongeveer driekwart van de bedrijven houdt rekening met extra problemen, zowel in de productie in China of in de rest van Azië, als in de aanvoer van China naar ons land. 

Logistiek

De verstoorde logistieke keten is het grootste probleem. Vrachtverkeer gaat klassiek per schip of met de trein. ‘De grens tussen China en Rusland is afgesloten, met geschrapte treinen tot gevolg. Ook schepen varen niet uit’, zegt Kevin Verbelen, expert internationale handel bij Agoria. 

De helft van de respondenten ziet de productie in China of in de rest van Azië spaak lopen.

Er ontstaan wel alternatieven, zoals een treinroute via Kazachstan. Dat land sloot zijn grens niet af voor China. Anderen nemen hun toevlucht tot het duurdere luchtvrachtverkeer. Maar op die alternatieve routes is er lang niet voldoende capaciteit om de logistieke keten in stand te houden. 

Ook de export vanuit ons land naar China verloopt moeizaam, leert een bevraging van Fevia, de koepel boven de voedselindustrie. ‘Een meerderheid van onze leden voelt al de impact of verwacht die. Het gaat om geannuleerde bestellingen of leveringen vanuit ons land die niet vertrekken.’ 

Werkloosheid

De echte impact wordt mogelijk pas in maart duidelijk. ‘Bedrijven lichten hun logistieke keten nog volop door’, vervolgt Verbelen. De kans bestaat dat meer bedrijven dan tijdelijke economische werkloosheid aanvragen. Nu deden nog maar drie bedrijven in ons land dat.

Ook bij bedrijven zonder een directe link met China kunnen nog lijken uit de kast vallen, waarschuwt de Nederlandse logistiek expert Jan Fransoo. ‘Veel bedrijven denken dat ze geen risico lopen omdat ze niets bestellen in China. Maar als ik dan vraag waar hun toeleveranciers bestellen, weten ze dat niet. Die bedrijven zullen de situatie maar heel geleidelijk zien verergeren.’ 

Apple

Wereldwijd kreunen bedrijven onder de coronacrisis. De hardwaregigant Apple onderstreepte maandagavond laat nog eens de ernst van de situatie. Hij waarschuwde dat hij zijn omzetprognose, die hij amper drie weken geleden uitstuurde, niet zal halen. De hele chipsector ging mee onderuit. 

Intussen stellen banken hun groeiverwachtingen neerwaarts bij. ‘Het coronavirus kan de groei in het eerste kwartaal in een krimp veranderen’, stelt UBS. BNP Paribas Fortis schroefde de wereldwijde groei voor 2020 terug van 3 naar 2,6 procent.



 


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie