De Tijd wint drie Belfius-persprijzen

©Frank Schulpé

De Tijd valt in de prijzen in de categorieën 'Digitaal en Interactief', 'Financieel en Economisch' en 'Coup de Coeur'.

Het datateam van De Tijd wint een Belfius-persprijs met hun verhaal 'De ware impact van corona', een interactieve explainer over oversterfte. 'De reeks is maatschappelijk zeer relevant en legt duidelijk een pijnpunt bloot. Ze helpt de burger om de overvloed aan coronacijfers te begrijpen en kritisch te benaderen. Mooie digitale uitwerking', klinkt het bij de jury.

Ook De Tijd-onderzoeksjournalist Lars Bové valt in de prijzen met zijn onderzoek naar ondermaatse mondmaskers, volgens de jury 'een ontluisterende reeks over de cynische wereld achter de mondmaskerhandel en hoe fraudeurs onze regeringen voor miljoenen trachtten op te lichten'.

Een derde persprijs gaat naar een infografisch artikel over de Grote Markt in Brussel, 'De discrete eigenaars van 's werelds mooiste plein', een samenwerking tussen De Tijd en L'Echo. Het oordeel van de jury: 'prachtig staaltje van slow journalism over misschien wel de meest markante plek in België. Het resultaat is een zeer origineel maar ook mooi stuk dat visueel sterk werd uitgewerkt en fris werd gebracht.'

De overige Nederlandstalige winnaars zijn De Standaard met 'De Veefabrieken' (categorie Print & Web), Radio 1 en NPO met 'Moeders Ten Laste' (categorie Radio & Podcast) en Pano met 'Wachten op zorg' (categorie TV & Video).

Aan Franstalige kant viel onze zusterkrant L'Echo in de prijzen in de categorie 'Financieel & Economisch', met een verhaal van Benoit Mathieu, Maxime Lerue en Benjamin Verboogen over de toekomst van onze sociale zekerheid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie