Deze crisis verandert de luchtvaart allicht voorgoed

©Photo News

De luchtvaartsector maakt zijn zwaarste crisis in decennia mee. De impact van het coronavirus op de boekingen is groter dan tijdens de financiële crisis in 2008 en de reisbeperkingen zijn uitgebreider dan na 9/11. Vliegmaatschappijen nemen drastische maatregelen die de sector allicht voorgoed veranderen.

Veel vliegmaatschappijen schrappen hun volledige vluchtaanbod. Die die toch nog vliegen, doen dat enkel naar 'strategische' bestemmingen, vaak landen waar landgenoten op een repatriëringsvlucht wachten. In ons land houdt Brussels Airlines zijn hele vloot aan de grond tot 19 april. Het schrapt alle 535 wekelijkse vluchten.

-58 procent

De luchthavens voelen dat. Een analyse van De Tijd op basis van cijfers van Aviationstack toont hoe vorige week het aantal vluchten wereldwijd onder 700.000 dook, een daling met 40 procent tegenover de eerste, vaak rustige week van het jaar.

In Brussels Airport is de terugval nog groter. Vanaf Zaventem vertrokken vorige week (van 16 tot en met 22 maart) 578 vluchten, bijna 58 procent minder dan tijdens de eerste week van het jaar. In dat cijfer zitten ook enkele vrachtvluchten, een deel van de sector dat het de jongste weken alleen maar drukker heeft gekregen.

De cijfers tonen ook aan hoe recent de terugval is. In de week van 9 maart was Brussels Airport goed voor 1.366 vertrekkende vluchten en leek weinig aan de hand, al geven de cijfers van Aviationstack geen informatie over het aantal vertrekkende passagiers. Het Amerikaanse United gaat er bijvoorbeeld van uit dat zijn huidige vluchten een bezettingsgraad van 20 à 30 procent hebben.

Italië valt stil, Spanje blijft (voorlopig) overeind

Het schrappen van vluchten gebeurt niet over de hele lijn. Vluchten naar Italiaanse bestemmingen zijn bijna tot nul herleid. Vanuit Brussel werd vorige week enkel nog naar Rome gevlogen, goed voor zeven Italiaanse vluchten per week. In februari waren dat er nog 148 per week. Tegelijk vertrokken vorige week 106 vluchten naar Spanje, verdeeld over twaalf bestemmingen in het land. Naar Madrid vertrokken 30 vluchten.

Guangzhou veert weer op

Een analyse van de 15 drukste luchthavens wereldwijd toont aan hoe het virus langzaam maar zeker over de wereld verspreid raakte. Terwijl vele Europese luchthavens een late knik zoals Brussels Airport laten zien, gingen de cijfers voor Peking al eind januari – net na Chinees Nieuwjaar - fors lager. Ook in Dubai, een belangrijk knooppunt voor reizen naar Azië, kwam de knik er op dat moment. De luchthaven Guangzhou laat dan weer zien hoe de trafiek de laatste weken weer opveert.

Lees verder

Advertentie
Advertentie