Supermarkten mogen weer kortingen en promoties geven

Volgens het Belgische Statistiekbureau betaalden we de afgelopen week niet fors meer in de supermarkten. ©BELGA

De stopzetting van de kortingen en promoties in de supermarkten heeft volgens het Belgische statistiekbureau amper een impact op onze boodschappenmand gehad. Het ontkracht de perceptie dat we de afgelopen weken fors meer betaalden.

Het verbod op promoties en kortingen in de supermarkten verdwijnt. Minister van Consumenten Nathalie Muylle (CD&V) had het op 18 maart ingevoerd om de stormloop en het hamstergedrag te ontmoedigen. De supermarkten mogen kortingsacties organiseren die al voor 18 maart gepland waren. Gloednieuwe acties lanceren mag niet.

Nu de run op wc-papier, pasta, rijst en schoonmaakmiddelen voorbij is mogen promo's en kortingen deze week hun herintrede maken. Muylle legt de laatste hand aan de regeling.

De supermarkten reageren tevreden. Colruyt en Albert Heijn kondigen aan dat ze de kortingen zo snel mogelijk herinvoeren. Delhaize en Carrefour stellen dat ze nog bekijken wat ze zullen doen. Colruyt benadrukt dat het wel de vinger aan de pols houdt om hamstergedrag te monitoren.

Niet duurder

Op sociale media circuleert de vergelijking van kassatickets van Colruyt waaruit blijkt dat een zak chips (Lay’s Superchips Salt ’n Pepper) 29 procent duurder is geworden. Betalen we dan fors meer sinds het verbod op kortingen werd ingevoerd?

De consumptieprijsindex daalde in maart met 0,16 procent, zei het Belgische statistiekbureau Statbel maandag. De overheidsdienst die over heel het land prijzen verzamelt, voegt er wel aan toe dat de impact van het coronavirus op het maandelijkse inflatierapport beperkt is omdat de gegevensinzameling grotendeels afgerond was voor de maatregelen van de overheid van kracht werden.

Op de volledige boodschappenmand zien we geen grote verschillen.
Belgische Statistiekbureau

Zitten de prijzen sinds die maatregelen, waaronder het verbod op kortingen, in de lift? Nee, zegt Statbel. 'Op de volledige boodschappenmand zien we geen grote verschillen. Op individuele producten kunnen er wel lichte stijgingen zijn door het uitblijven van kortingen. Als je vergelijkt met de promoprijs van voor de maatregelen, kan je heel uitzonderlijk forse stijgingen zien.'

Bij twee derde van de zestig productgroepen - die de hele voedingsketen afdekken - waren er afgelopen week lichte stijgingen van minder dan 3 procent. Flinke meerprijzen waren er niet. Individuele producten kunnen wel fors duurder worden, zoals de chips, maar omdat er vervangproducten zijn, is het totale plaatje bijna onveranderd. Het resterende derde van de zestig productgroepen werd goedkoper. 

In maart tekenden fruit (+8%), buitenlandse reizen (+3,4%), huur, suiker, chocolade en confituur de grootste prijsstijgingen op. Door de spectaculaire daling van de olieprijzen werden motorbrandstoffen (-6,6%), aardgas en elektriciteit goedkoper, net als hotelkamers (-6,9%), bloemen en planten, vis en zeevruchten, telecommunicatie en reinigings- en onderhoudsproducten. 

De inflatie bedroeg in maart 0,62 procent, tegen 1,10 procent in februari. Zonder energieproducten daalde de inflatie van 1,79 naar 1,73 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie