‘Zwarte dag voor winkeliers en ondernemers’

©REUTERS

De beslissing van het Overlegcomité om niet-essentiële handelszaken te sluiten, is een dreun voor ondernemers en winkeliers. ‘Het water staat niet aan, maar boven de lippen.’

Anders dan in het voorjaar, toen veel winkels zelf al vervroegd maatregelen namen, wachtten winkeliers nu de officiële beslissing af. Het verdict was hard: het slot gaat opnieuw op alle niet-essentiële winkels. Ze mogen wel een zogenaamde ‘click-and-collect-service’ organiseren. De lijst van essentiële winkels is nog niet bepaald, maar zou ook ook langer zijn dan in het voorjaar.

Als we nog een commercieel hart willen in onze steden en gemeenten, mogen we onze ondernemers nu niet loslaten.
Danny Van Assche
Voorzitter Unizo

De nieuwe maatregelen kunnen op begrip rekenen bij ondernemingen, maar komen toch hard aan. Volgens de handelsfederatie Comeos zal de sector 100 miljoen euro per dag verliezen. ‘Tot begin december is dat 4 miljard euro. Dat zijn 250.000 banen die stopgezet worden in onze sector. Dat is een catastrofe’, zegt CEO Dominique Michel.

'Zonder extra steun zullen heel wat bedrijven deze tweede lockdown niet overleven, met fors jobverlies tot gevolg', zegt Hans Maertens van Voka. 'Zeker nu het ernaar uit ziet dat deze situatie nog vele weken kan duren.' VBO-voorzitter Pieter Timmermans vult aan dat er 'een marshallplan nodig is voor de bedrijven om tienduizenden faillissementen te vermijden.'

Op het tandvlees

‘Dit is een zwarte dag voor alle zelfstandige ondernemers’, zegt Unizo-voorzitter Danny Van Assche. ‘Net als in het voorjaar worden dezelfde mensen keihard getroffen. Terwijl winkeliers en handelszaken net zwaar geïnvesteerd hadden om alles veilig te laten verlopen. Die mensen zitten op hun tandvlees, fysiek, mentaal en zeker financieel.’

2,8 miljard euro per maand via afhalen of thuisleveren

Door de sluiting van niet-essentiële winkels moeten Belgen maandelijks voor 2,8 miljard euro inkopen doen via thuisbezorging of afhaling.

Data van de nationale bank leren dat de Belgen in 2019 240 miljard euro aan diensten en goederen kochten. Daarvan besteden ze 30 miljard euro aan voeding en 9 miljard euro aan alcohol. De consumptie voor gereedschap voor huis en tuin bedraagt 1,2 miljard euro. De winkels die al die producten verkopen, blijven open.

Wat wel dicht moet zijn, kleding- en schoenenwinkels, die goed zijn voor 11 miljard euro omzet per jaar. De verkoop van meubelen, tapijten, huishoudtoestellen en huisraad komt op 13 miljard euro. De Belgen besteden voorts 7,3 miljard aan nieuwe auto’s en 2,8 miljard euro aan pc’s, tablets en telefoons.

Alles samen levert dat volgens een ruwe schatting 34 miljard euro per jaar op aan consumptie in winkels die nu moeten sluiten, of 2,8 miljard euro per maand. In de eindejaarsperiode ligt de consumptie door de feestdagen doorgaans hoger dan gemiddeld.

‘We waarderen minister-president Jambons oproep om lokaal te kopen, ook online. We zagen tijdens de vorige lockdown dat die opbrengsten vooral naar buitenlandse e-commerce gingen. Dat het nu ook mogelijk zou worden je spullen bij de winkel te gaan afhalen nadat je ze online besteld hebt, is een goeie zaak. Als we nog een commercieel hart willen in onze steden en gemeenten, mogen we onze ondernemers nu niet loslaten’, vindt Van Assche.

100 miljoen
verlies
Volgens de handelsfederatie Comeos zal de sector 100 miljoen euro per dag verliezen.

‘Toch is bijkomende financiële steun nodig. Bestaande steunmaatregelen, zoals de tijdelijke werkloosheid, die normaal tot eind december gelden, moeten met een halfjaar verlengd worden. En ook de mogelijkheid tot tijdelijke werkloosheid wegens overmacht moet voor alle werkgevers opengesteld worden.’

Onvermijdelijk

Ook niet-medische contactberoepen - denk aan kappers en verzorgingsstudio's - moeten de deuren sluiten. De Belgische Beauty Federatie, de vereniging van contactberoepen als schoonheidsspecialisten en kappers, betreurt de nieuwe maatregelen. ‘Maar tegelijk begrijpen onze mensen dat dit onvermijdelijk was. Ze zagen het aantal annulaties sinds vorige week sterk toenemen, dus ze zouden wellicht sowieso moeten sluiten.'

'Voor het overgrote deel van onze mensen is dit een economische ramp. We horen schrijnende berichten, zelfs van grote instituten in de sector. Veel mensen in de beauty- en massagesector zijn alleenstaande moeders. Ze doen dat in bijberoep, waardoor ze buiten veel steunmaatregelen vallen. Het water staat hen niet aan, maar boven de lippen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie