Advertentie

‘Laptops geven is goed, maar dat is maar het begin'

©Tim Dirven

‘Dat weekje extra herfstvakantie geeft ons de zuurstof die we nodig hadden’, zegt Maggy Vankeerberghen, directeur van het technisch atheneum in Halle. Al is de vakantie vooral een werkvakantie.

‘Deze week hebben we geprobeerd ieders vakantie te respecteren. Ik heb zelf ook van deze dagen gebruikgemaakt om wat te wandelen, maar ook om mijn huis te poetsen, in de tuin te snoeien, te planten en de laatste tomaten uit de serre te halen. Dat deed deugd. Maar op school is er toch ook extra gepoetst, er is gewerkt in de keuken en ik heb al een boel overlegmomenten voor volgende week gepland.’

‘De herfstvakantie is ideaal voor de 200 leerlingen die in quarantaine moesten. Als de school herbegint, zijn die daar uit. Of er nieuwe gevallen zijn, weet ik niet. We hadden wel gevraagd ons op de hoogte te houden, maar voorlopig is het stil. Ik weet wel dat er geen extra leerkrachten besmet zijn.’

‘Volgende week bereiden we de heropening van de school voor, we gaan de systemen op punt stellen en de uurrooster weer herschikken. Dat is al de vierde keer sinds september. Met bijna 2.000 lesuren moet je dat elk jaar wel doen, maar vier keer op die korte tijd, dat is nieuw. De wijzigingen in het afstandsonderwijs, het uitvallen van leerkrachten en ook de lesuren zoals mechanica, Frans, Engels, wetenschappen en houtbewerking die we moeilijk ingevuld krijgen, leiden daartoe. Als je bijvoorbeeld een klasgroep kleiner moet maken, veroorzaakt dat een waterval.’

Volgende week bereiden we de heropening van de school voor, we gaan de systemen op punt stellen en de uurrooster weer herschikken. Dat is al de vierde keer sinds september.

Lastig

‘De begeleiding van de kwetsbare leerlingen is een ander punt op de agenda. Er zijn leerlingen voor wie het afstandsonderwijs lastig is omdat ze geen werkplek hebben thuis, omdat ze hun laptop niet aanzetten of omdat ze, ook in thuisonderwijs, spijbelen. Dat gaat over misschien 7 à 8 procent van de leerlingen. Hen willen we fysiek wel op school krijgen. Dat moeten we dus organiseren.’

‘Via de media vernam ik dat de minister laptops wil uitdelen. Voor onze school is dat niet van toepassing, we zijn jaren geleden al overgeschakeld en hebben gradueel laptops aan de leerlingen bezorgd. Net voor de herfstvakantie kreeg ook de laatste groep die. Maar het is wel een heel goede zaak dat de minister dat doet. Alleen dit: laptops zijn maar het begin, het kleinste deeltje van een schakel. De opvolging is een volgend punt. Scholen hebben niet, zoals bedrijven, een ICT-manager in dienst. Maar laptops blokkeren of gaan stuk en in de software kan een virus opduiken. Dat kan voor de leerkrachten zeer frustrerend zijn. De nazorg op langere termijn is dus van belang. Er moet echt nagedacht worden over een duurzaam systeem opdat, eens iedereen een laptop heeft, die verder probleemloos kan worden gebruikt.’

Leerkrachten en leerlingen ontsmetten zelf hun banken. Maar op een school als de onze is dat niet simpel. Hoe ontsmet je bijvoorbeeld een autobrug?’

‘Dat de minister in het ochtendnieuws vrijdag aankondigde de CLB’s extra te ondersteunen, is zeer terecht. In normale tijden hebben die al zoveel op hun bord dat ze op hun tandvlees zitten. Wat erg is. Ze doen zoveel en blijven toch met het gevoel achter dat ze niet genoeg kunnen doen. Daar komt deze coronacrisis bovenop. Ik heb heel veel met de directie van het CLB gecommuniceerd, hun protocollen zijn amper doenbaar, soms zitten ze tot 1 uur ’s nachts brieven op te stellen over quarantaines die de ochtend nadien moeten ingaan. En we mogen, protocolgewijs, amper werk van hun overnemen, onder meer omwille van het medisch geheim. Dus, absoluut: als de CLB’s extra ondersteuning krijgen, kunnen wij dat alleen maar toejuichen.’

‘En wij? Ik heb aan de scholengroep al een halftijds extra personeelslid gevraagd om te poetsen. Ik kan niet zeggen hoeveel liter ontsmettingsgel wij al verbruikt hebben. Elke ochtend moeten alle 730 leerlingen bij het aankomen hun handen ontsmetten. Leerkrachten en leerlingen ontsmetten zelf hun banken. Maar op een school als de onze is dat niet simpel. Hoe ontsmet je bijvoorbeeld een autobrug?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie