Bijna helft Antwerpse coke gevat op één terminal

Zeven terminals in de haven van Antwerpen blijken in zo’n mate het middelpunt van de drugssmokkel dat er sprake is van structurele infiltratie. ©BELGA

Ondanks de war on drugs is de drugsmaffia dieper dan ooit geïnfiltreerd in de Antwerpse haven. Uit onderzoek van De Tijd naar de cocaïnetrafiek blijkt dat zeven van de grootste terminals daarbij een hoofdrol spelen.

Bijna de helft van het onderschepte volume gaat via één speler. Een op de vijf criminele organisaties in ons land verdient aan die cocaïne, die in alsmaar grotere volumes België binnenstroomt.

Cocaïnehandel prijkt in ons land bovenaan op de lijst van criminele activiteiten en is goed voor bijna een vijfde van alle 330 dossiers van georganiseerde criminaliteit die de politie vorig jaar in België aanmeldde.

De haven van Antwerpen is daar een cruciale schakel in. Zeven terminals blijken in zo’n mate het middelpunt van de drugssmokkel dat er sprake is van structurele infiltratie. Dat blijkt uit gedetailleerde cijfers van de douane over alle cocaïne die vorig jaar in de haven werd onderschept. Alleen al op de MPET- containerterminal, een van de grootste draaischijven voor containers in Europa en het kloppend hart van de Antwerpse haven, werd vorig jaar 27 ton gevangen, 43 procent van alle in beslag genomen coke. Andere hotspots zijn de fruitterminal New Belgian Fruit Wharf en de kaai van Antwerp Container Terminal, waar ruim een kwart in beslag is genomen.

We pakken niet de helft van alle cocaïne. De kans is groot dat de trafiek zelfs tien keer groter is.
Manolo Tersago
chef drugssectie Antwerpse federale gerechtelijke politie

De uitbaters van die terminals, concerns als de Zwitsers-Italiaanse rederij MSC en de maritieme reus DP World, klagen over het gebrek aan onderlinge coördinatie in de haven. ‘Er moet iets structureels komen om dit probleem aan te pakken’, luidt het. ‘Iemand die rechtstaat en het voortouw neemt.’ Dat volop wordt ingezet op de war on drugs begrijpen ze, maar ze voelen zich ‘amper betrokken’ bij die strijd. Bij de haven wordt ontkend dat het economische belang primeert op de rest. ‘We zijn nagenoeg continu in contact met gerecht, politie en douane, maar je merkt dat die mensen met veel te weinig zijn.’ De CEO van de Antwerpse Haven, Jacques Vandermeiren, wilde niet reageren.

‘We pakken niet de helft van alle cocaïne’, zegt Manolo Tersago, chef van de drugssectie van de Antwerpse federale gerechtelijke politie. ‘En de kans is groot dat de trafiek zelfs tien keer groter is.’ Zijn topman Yve Driesen pleit voor een drastische versterking van de federale gerechtelijke politie van Antwerpen. ‘Op de hele dienst hebben we zo’n 400 medewerkers, terwijl we er volgens de tabellen 550 zouden moeten hebben. We moeten eigenlijk verdubbelen tot 800 mensen.’

De Coke Lijnen

De haven van Antwerpen is de belangrijkste toegangspoort voor cocaïne in Europa. Elk jaar komen er ettelijke tonnen cocaïne binnen, met een straatwaarde van miljarden euro’s. In onze reeks 'De Cokelijnen' doen we in vier afleveringen uit de doeken hoe de drugsbendes de haven infiltreren, welke routes de cocaïne aflegt tot hier en wat het businessmodel is achter de trafiek.

De Tijd kon voor het eerst de hand leggen op de gegevens van alle cocaïnevangsten van vorig jaar in de Antwerpse haven. We interviewden betrokkenen en verzamelden meer dan 200 vonnissen en arresten in België en Nederland om de modus operandi van de bendes in kaart te brengen.

Lees alles op www.tijd.be/cokelijnen

Lees verder

Advertentie
Advertentie