Annick Van Overstraeten: 'Hopelijk blijven mensen hun handen wassen'

20 experten schetsen de impact van corona op hun vakgebied. Vandaag: Annick Van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien.

Wat is volgens u onherroepelijk veranderd door corona?

‘Voor de lockdown was er in de horecabusiness één zekerheid: mensen eten drie keer per dag. Uiteindelijk moet je gewoon maken dat klanten daarvoor bij jou langskomen. Maar we hebben onze gewoontes aangepast. Zaken in stadscentra, waar veel kantoren zijn, doen het minder goed dan restaurants bij woonwijken. Mensen bestellen vaker online, we werken hard aan de ontwikkeling van onze app. Maar mensen zullen altijd blijven genieten van een gezellige koffie met een goed stuk taart. Dat zit erin gebakken.’

Zaken in stadscentra, waar veel kantoren zijn, doen het minder goed dan restaurants in woonwijken.
Annick Van Overstraeten
CEO Le Pain Quotidien

Hoe heeft u de pandemie persoonlijk ervaren?

‘Het is een uitdagend jaar geweest. Eerst mijn woelig vertrek bij Lunch Garden, daarna mijn spannende start bij Le Pain Quotidien. Ik heb me niet verveeld. Ik blijf graag ‘on top of things’ en de onzekerheid was soms heel stresserend.’

Wat is voor u dé ontdekking van corona?

‘Iedereen is veel hygiënischer geworden. Als iemand die al haar hele leven in de horecasector werkt, kan ik dat alleen toejuichen. Hopelijk blijven mensen hun handen wassen en ontsmetten. Ik hoop wel dat we elkaar ooit terug met een hand of een kus mogen begroeten, dat mis ik heel hard.’

Het corona-effect, de nieuwe economie na de pandemie

©Filip Ysenbaert

Corona heeft inkomsten doen crashen, businessmodellen ontwricht, gewoontes dooreengeschud, veranderingen doorgeduwd. Wat keert terug naar het oude? Wat blijft voor altijd anders? En vooral: welke kansen biedt dat?

Lees verder

Advertentie
Advertentie