Veerle Baert: ‘Solden en Black Fridays lossen niets op’

20 experts schetsen de impact van corona op hun vakgebied. Vandaag: Veerle Baert-Moortgat, CEO van het modebedrijf Flanders Fashion Design International (FFDI) en medebestuurder van de brouwer Duvel Moortgat.

Wat was het effect van corona op uw sector?

‘Collecties worden gewoonlijk een jaar op voorhand ontwikkeld en gefinancierd. Net als andere modebedrijven zitten we dus nog met een grote stock. Solden en fenomenen als Black Friday lossen dat probleem niet op, integendeel. Op het vlak van de ontwikkeling en de productie konden we gelukkig voortwerken. Wonder boven wonder zijn de stoffen uit Italië tijdig geleverd. Onze 11 retailwinkels moesten we wel sluiten.'

Ik heb de natuur herontdekt tijdens het wandelen.
Veerle Baert

Hoe heeft u de coronacrisis persoonlijk ervaren?

‘Als bedrijfsleider was het zeven dagen op zeven knokken, zeker tijdens die eerste lockdown. Maar ik heb ook sinds kort een nieuwe partner. En op zo’n momenten merk je hoe leuk het is om met een nieuw iemand van gedachten te wisselen.’

Wat was uw coronaontdekking?

‘Net als veel mensen heb ik de natuur herontdekt tijdens veel wandelingen. Ik zag onlangs bijvoorbeeld een kortsnavelboomkruiper in mijn tuin vliegen, daar had ik vroeger misschien minder aandacht aan besteed.’

Het corona-effect, de nieuwe economie na de pandemie

©Filip Ysenbaert

Corona heeft inkomsten doen crashen, businessmodellen ontwricht, gewoontes dooreengeschud, veranderingen doorgeduwd. Wat keert terug naar het oude? Wat blijft voor altijd anders? En vooral: welke kansen biedt dat?

Lees verder

Advertentie
Advertentie