Advertentie
netto

Topman olietankerrederij Euronav: ‘De olie- en gasindustrie heeft de sleutel in handen’

Eurona-CEO Hugo De Stoop. ©Dries Luyten

Als het op duurzaamheid aankomt, zit de oliesector in de hoek waar de klappen vallen. Wat betekent dat voor een rederij met een vloot olietankers? ‘Dit is goed voor Euronav’, zegt CEO Hugo De Stoop.

De berichten die de oliesector op zijn grondvesten deden daveren, volgden elkaar onlangs snel op. In Nederland verplichtte een rechter de oliegigant Shell zijn CO2-uitstoot versneld af te bouwen. In de VS kreeg Chevron de rekening gepresenteerd van de aandeelhouders, die via een motie het bedrijf opriepen de uitstoot te beperken. Ook ExxonMobil telt voortaan twee activistische bestuurders. Het hefboomfonds Engine No 1, dat een radicaal groenere koers weg van fossiele brandstoffen voorstaat, kreeg daarvoor de steun van het grote investeringsfonds BlackRock. De stemming, die werd beschouwd als een referendum over het beleid van het bedrijf, is een pijnlijke nederlaag voor Exxon-CEO Darren Woods.

De Pioniers

Van sociaal verantwoorde investeringen tot circulaire productieprocessen, duurzaamheid zit verweven in elk onderdeel van succesvol ondernemen. Wie vandaag een bedrijf wil runnen, denkt dus best al aan de maatschappij van morgen.

Hoe maken voortrekkers als Illy-koffie en Patagonia van duurzaamheid een verdienmodel? Waar maakt textiel-CEO Julie Lietaer het verschil? En kan beton duurzaam zijn?

Het magazine 'De Pioniers. Zij durven kiezen voor duurzaamheid.'. Nu zaterdag gratis bij De Tijd. Ontdek alle pioniers ook op tijd.be.

‘Exxon is het grootste beursgenoteerde oliebedrijf, maar het is ook het traagste als het erom gaat zijn business CO2-neutraal te maken. Wat de nederlaag zo verrassend maakt, is dat het initiatief kwam van een piepkleine aandeelhouder, die voor 50 miljoen dollar aandelen kocht in een bedrijf dat 250 miljard dollar waard is. Gewoon door het argument dat de voortdurende focus op olie en gas een ‘existentieel risico’ inhoudt. Dit is een kantelpunt voor bedrijven die onvoorbereid zijn op de wereldwijde energietransitie’, zegt Hugo De Stoop, de CEO van Euronav, de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld.

‘Niemand kan nog doen alsof, niemand kan zich wegstoppen. De druk vergroot. De maatschappij wil sneller verandering zien. De onwaarschijnlijke nederlagen in de bestuurskamers en de rechtbank tonen hoe sterk die krachten zijn. Iedereen in de sector van fossiele brandstoffen, wij incluis, heeft geen andere optie dan de uitdaging aan te gaan. We moeten een geloofwaardig pad naar volledige CO2-neutraliteit uittekenen, met concrete doelstellingen en hoe we die bereiken.’

‘Bij Shell heeft de rechtbank er geen rekening mee gehouden dat het met de technologie en de infrastructuur van vandaag onmogelijk is de doelstellingen voor minder uitstoot te halen, tenzij Shell een groot deel van zijn activiteiten overlaat aan zijn concurrenten. Maar dat zal niet leiden tot een snellere vermindering van de CO2-uitstoot, waarschijnlijk zelfs eerder tot een vertraging.’

‘Euronav bevindt zich in een gelijkaardige situatie’, zegt De Stoop. ‘We kunnen onze schepen verkopen in afwachting van de technologie die een nuluitstoot mogelijk maakt, maar die schepen verdwijnen daarmee niet. Dus blijven we er het best de eigenaar van en passen we ze geleidelijk aan, zodat ze jaar na jaar minder uitstoten. Dat lijkt me beter dan ze in handen te geven van mensen die daar minder naar omkijken.’

Niemand kan nog doen alsof, niemand kan zich wegstoppen. De druk vergroot. De maatschappij wil sneller verandering zien.
Hugo De Stoop
Topman Euronav

‘De olie- en gasindustrie heeft de sleutel in handen voor een groenere wereld. Europa heeft een fonds van 780 miljard euro om tot 2027 de energietransitie te financieren. De investeringen van de olie- en gasindustrie bedragen liefst 600 miljard per jaar. Als je daar elk jaar een deel van gebruikt voor de vergroening, kan je ongelooflijke dingen doen.’

‘Die ontwikkelingen zijn goed voor Euronav, want we lopen voorop in het CO2-neutraal maken van ons segment. Ik ben er zeker van dat ik als CEO in deze sector meer impact kan hebben op de verbetering van het klimaat dan pakweg een chocoladebedrijf. Als ik het brandstofverbruik van mijn 72 schepen elke dag met een ton zware fuel kan verminderen, komt dat overeen met het verbruik van meer dan 20.000 vrachtwagens. Dat is een immense vermindering van de CO2-uitstoot.’

Concurrentievoordeel

De Stoop heeft van de vergroening van zijn vloot een topprioriteit gemaakt. ‘Ik ben milieubewust, rijd met een elektrische auto, woon in een laagenergiehuis en probeer zo ecologisch mogelijk te leven. Dat wil ik ook in mijn bedrijf doen.’ Hij is ervan overtuigd dat zijn bedrijf er een groot concurrentievoordeel uit kan halen. ‘Ik zal meer winst maken omdat ik minder verbruik, en ik zal klanten, banken en investeerders aantrekken die milieuvriendelijker willen werken.’

De ontwikkelingen in de oliesector zijn goed voor Euronav.
Hugo De Stoop
Euronav-topman

Voelt Euronav ook druk van investeerders, banken en klanten om zijn milieu-inspanningen op te drijven? ‘De olie- en gasmajors - een derde van onze klanten - zijn het minst actief. Ze zitten op een berg olie- en gasactiva. Ze spreken vaak over transitie, maar zijn niet echt in actie geschoten. Pure traders als Trafigura, Cargill of Vitol - ook een derde van onze klanten - zijn wel enorm geïnteresseerd in de milieutransitie. Ze worden onder druk gezet door investeerders en banken en zien de economische opportuniteiten. Morgen kunnen ze perfect waterstof of ammoniak traden. Ook China, een belangrijke olie-importeur, heeft onlangs voor het eerst gezegd dat de uitstoot van broeikasgassen vanaf 2030 moet dalen.’

Voorloper

‘Het gros van de banken actief in de scheepvaart heeft de Poseidon Principles ondertekend. Die bepalen dat rederijen transparant hun CO2-uitstoot moeten meten en delen om makkelijk en goedkoper geld te kunnen lenen.’

Euronav is een van de twee rederijen die aan het ontwerp hebben meegewerkt. ‘We ondertekenden onlangs een duurzame kredietlijn voor 80 miljoen dollar met een waarborg van de Vlaamse overheid. De lening was 2 tot 5 basispunten goedkoper. Dat is niet veel, maar ik verwacht dat dat in de toekomst stijgt naar 15 basispunten.’

We pleiten voor een koolstoftaks in Europa. Strengere milieuregels zijn voor ons een heel goede zaak.
Hugo De Stoop
Euronav-topman

‘We zijn een voorloper in de energietransitie. Samen met Maersk (de grootste containerrederij ter wereld, red.) pleiten we in Europa voor een koolstoftaks in de scheepvaart van minimaal 100 dollar per ton CO2-uitstoot. Die taks wordt bij voorkeur in een fonds gestopt voor de financiering van de waterstof- en ammoniakproductie en -infrastructuur. Dat is een kip-eiprobleem: de waterstofindustrie investeert niet in fabrieken als de scheepvaart niet overschakelt, en de scheepvaart investeert niet in nieuwe brandstoffen als die onvoldoende beschikbaar zijn.’

‘Als rederij ligt onze focus vandaag op olie. De wereld zal sowieso nog 50 jaar olie vervoeren. Misschien niet meer voor benzine of kerosine, maar voor de productie van plastic, dat gebruikt zal worden voor almaar meer toepassingen.’ Toch sluit De Stoop een omslag niet uit. ‘Misschien zullen we ooit water vervoeren. Als je ziet wat Saoedi-Arabië investeert in de ontzilting van zeewater om er drinkwater van te maken, wordt het misschien interessant om drinkwater van Canada naar Saoedi-Arabië te transporteren. Dat kan perfect met onze schepen. We hebben geen definitieve plannen, maar alleen water vervoeren is geen probleem.’

Perceptie

De Stoop zit verveeld met de negatieve perceptie van de scheepvaart, die door velen als ‘zwaar vervuilend’ wordt bestempeld. ‘Ze is verantwoordelijk voor 2,8 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, of evenveel als Duitsland. Dat is veel maar ook relatief. Als je 20.000 containers van een reuzencontainerschip per truck van de Belgische kust naar Antwerpen transporteert, ligt de CO2-uitstoot 18 keer hoger.’

In 20 jaar is op het vlak van milieu veel gebeurd in de scheepvaart, zegt De Stoop. ‘De enkelwandige tanks in de olie- en gasschepen zijn vervangen door dubbelwandige. Dat heeft het aantal ‘oilspills’ met catastrofale gevolgen fors verminderd. Het lozen van vervuild spoelwater van tanks behoort al lang tot het verleden. Begin dit jaar trad een regeling in voege die rederijen verplicht de zwaveluitstoot op hun schepen met 85 procent te verminderen. De Internationale Maritieme Organisatie, de scheepvaartregulator, besliste dat de CO2-uitstoot van onze industrie tegen 2030 met 40 procent en tegen 2050 met 80 procent omlaag moet.’

Om die doelen te halen heeft De Stoop een volledige ombouw van zijn vloot uitgedokterd. ‘In 2025 hopen we ons eerste schip in gebruik te nemen dat zowel op zware fuel als op waterstof of ammoniak kan varen.’ Dit jaar krijgen 27 schepen - een derde van de vloot - in het droogdok nieuwe verf op hun casco. Daardoor gaan ze aerodynamischer varen en minder verbruiken. ‘Dat is een investering van 0,5 miljoen euro per schip, maar ze zal de CO2-uitstoot met 5 tot 7 procent verminderen.’

Groene Vloot

Euronav investeert in trager varen, technologie - zoals sensoren en digitale meetapparatuur - en data om schepen efficiënter te laten varen. Voor drie nieuwe reuzentankers wordt nagedacht over de brandstof die de zware diesel zal vervangen. ‘Waterstof en groene ammoniak zijn de toekomst. Om die als brandstof te gebruiken zullen we zware tanks op het dek moeten plaatsen en moet de staalstructuur van de schepen steviger zijn. Mogelijk moeten ook de pijpleidingen aan boord - ammoniak is corrosief - anders.’
De schepen worden ontworpen met dual-fuelmotoren zodat ze zonder problemen kunnen overschakelen van zware diesel op een - op termijn – zero-emissiebrandstof. De Stoop schat de meerkosten van een groene reuzentanker, waarvan de kostprijs rond 100 miljoen schommelt, op 10 à 15 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie