Advertentie
Advertentie

De Tijdcapsule | Benoît Mintiens (oprichter horlogemerk Ressence): 'Muziek is als zuurstof voor mij'

©Josefien Tondeleir

De Antwerpenaar Benoît Mintiens gooit internationaal hoge ogen met zijn eigenzinnige horlogemerk Ressence, dat lid is van de Fondation de la Haute Horlogerie (FHH), het prestigieuze genootschap van de beste horlogemerken ter wereld. Deze week neemt hij plaats in De Tijdcapsule, om in vier afleveringen vragen te beantwoorden over de verleden, tegenwoordige, toekomstige en oneindige tijd.

Waaraan merkt u dat u ouder wordt?

‘Na 23 uur kan ik niet meer zo goed werken. Vroeger ging dat wel. Drie jaar lang heb ik mijn job als zelfstandige horlogemaker gecombineerd met mijn werk als consultant. Na mijn gewone uren en in het weekend begon ik aan mijn tweede job. Na een tijdje werd dat onhoudbaar. Ik heb besloten volledig op Ressence te focussen toen ik een keer al rijdend in slaap viel. Mijn dochtertje was toen net geboren en ik wilde dat soort risico’s niet nemen.’

We zijn volop bezig met de switch van een start-up naar een volwassen en gestructureerde organisatie.

Benoît Mintiens
horlogeontwerper en oprichter van het merk Ressence
Advertentie

Welk professioneel doel wilt u het komende jaar nog waarmaken?

‘Op korte termijn wil ik erop toezien dat we met Ressence een derde van onze omzet halen uit Azië, een kwart uit Europa, een kwart uit Amerika en de rest uit het Midden-Oosten. We zijn op de goede weg, maar momenteel komen te veel van onze inkomsten nog uit dezelfde regio.’

‘Ressence zit in een interessante ontwikkelingsfase. Volgend jaar vieren we onze 15de verjaardag. We zijn volop bezig met de switch van een start-up naar een volwassen en gestructureerde organisatie waar processen improvisatie vervangen. Momenteel bedraagt onze omzet bijna 7 miljoen euro, maar er is veel ruimte voor groei.’

‘De grootste rem is onze productiecapaciteit. We krijgen meer bestellingen voor horloges binnen dan we er kunnen maken. Vorig jaar hebben we 650 horloges geleverd, ik wil op korte termijn naar 1.000 per jaar evolueren. Om dat doel te bereiken moeten we vooral onze supplychain verbeteren. Je moet begrijpen dat elk onderdeel van een horloge gewoonlijk langs vier tot zestien artisans en onderaannemers passeert. We doen ons uiterste best om het maakproces wat meer in huis te houden.’

Waar ziet u uzelf binnen tien jaar?

‘Mijn doel is van Ressence dé referentie te maken in mijn categorie, de onafhankelijke horlogemakers, met een moderne visie die minder focust op horloges als statussymbool, maar de functionaliteit centraal stelt.’

Welk concert móét u in dit leven nog bijwonen?

‘Te veel om op te noemen. Ik trok onlangs naar Noorwegen voor een concert van Röyksopp en ga deze zomer naar Massive Attack in Bristol. Muziek is als zuurstof, ik kan moeilijk zonder. Ik hou van een breed scala aan genres. Op kantoor staan standaard mijn playlists op. Ik dank mijn collega’s voor hun begrip (lacht). Die liefde heb ik van thuis meegekregen. Mijn moeder speelde altijd muziek. We hadden een piano, een klavecimbel en een pijporgel.’

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie