Advertentie
Advertentie

De verleden tijd van Koen Vanmechelen: 'Mijn moeder leerde me dat kunst niet lelijk hoeft te zijn'

Kunstenaar Koen Vanmechelen op de kunstsite Labiomista in Genk. ©Koen Vanmechelen

Kunstenaar Koen Vanmechelen (55) wilde als kind tovenaar worden. Door kunstwerken te maken kan hij die droom toch een beetje vervullen. In de eerste aflevering van zijn tijdcapsule blikt hij terug op zijn verleden tijd.

Wat wilde u worden als kind?

‘Tovenaar. Ik wilde dingen van de fantasie naar de werkelijkheid omtoveren. Als kunstenaar ben ik een beetje in dat opzet geslaagd.’

Welk moment uit uw jeugd is u het meest bijgebleven?

Bio

Koen Vanmechelen (55) is geboren in Sint-Truiden.  In 1999 begon hij met zijn Cosmopolitan Chicken Project, dat zeven jaar later werd omgevormd tot een stichting die door kruising van kippenrassen op zoek gaat naar de universele kip. In 2010 richtte hij The Walking Egg op, dat onvruchtbaarheid in de ontwikkelingslanden onderzoekt. Hij heeft zijn atelier op de kunstsite Labiomista in Genk, een plek waar bioculturele diversiteit centraal staat en waar mens, dier en natuur elkaar kunnen ontmoeten.

‘Het zijn er twee. Rond mijn tiende was er een zware brand in het seminarie van Sint-Truiden. Mijn vader gaf daar destijds les en ook mijn broers zaten er op school. Ik was die dag thuis met mijn moeder. We zagen op televisie de toren branden, maar we wisten niet of iedereen veilig was. Gelukkig was dat wel het geval, maar het incident heeft een diep trauma nagelaten. Ik heb jarenlang slecht geslapen omdat ik dacht dat het huis zou afbranden. Zelfs nu leven die angsten in me verder.’

‘De tweede herinnering is positiever. Ik was thuis in het kippenhok een volière aan het maken. Plots kwam een ijzeren draad waarmee ik aan het slingeren was, achter mijn oogbol terecht. Ik had mijn oog kunnen verliezen, maar ik heb de draad er gewoon uitgetrokken en verder gewerkt.’

‘In de ene herinnering overheerst het geluk, in de andere het trauma. Misschien ben ik kunstenaar geworden omdat ik overal tegengestelden in zie. Een goed kunstwerk draagt altijd conflict in zich. Tussen kunst en natuur, maar ook tussen kunst en het kunstmatige.'

Wat is het moeilijkste moment dat u ooit beleefd heeft?

‘De dood van mijn vrouw. Ze overleed in 2019 aan kanker. Het leven werd haar in fases ontnomen. Ze kon eerst niet meer autorijden, dan niet meer fietsen, wandelen, eten, ruiken, zien en uiteindelijk niet meer ademen.’

Een goed kunstwerk draagt altijd conflict in zich.
Koen Vanmechelen
kunstenaar

Welk moment zou u graag opnieuw beleven?

‘Toen ik voor het eerst met mijn vrouw in Afrika was, kwamen we in een dicht bebost gebied plots een giraf tegen die van een boom aan het eten was. Het was zo’n sprookjesachtig moment dat de realiteit plots ireëel leek. Dat moment en verwonderingsgevoel koester ik als kunstenaar heel erg. Ik beleef dat onwerkelijkheidsgevoel ook bij het scheppen van mijn kunstwerken.’

Welke leraar had het meeste impact op u?

‘Ik heb les gehad van mijn vader en mijn moeder. Mijn vader, die geschiedkundige en filosoof is, hamerde erop dat ik een algemene vorming nodig had om te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit. Zonder visie geen kunst. Mijn moeder heeft dan weer een grote invloed gehad op mijn esthetiek. Ik leerde van haar dat kunst niet lelijk hoeft te zijn.’

De Tijdcapsule

Elke week neemt iemand plaats in De Tijdcapsule om te vertellen over de verleden, de tegenwoordige, de toekomstige en de oneindige tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie