Advertentie
voorkennis

Disney meer wat 't geweest is

Scarlett Johansson en Florence Pugh in Marvels 'Black Widow'. ©Â© The Hollywood Archiv

Met de Marvel-film 'Black Widow' tapt Disney uit een veilig maar ongeïnspireerd vaatje.

Scarlett Johansson op een motorfiets in zwarte spandex: er zijn minder fraaie dingen om naar te kijken. Met de lancering van 'Black Widow' krijgt de voormalige KGB-superspionne Natasha Romanoff uit de Avengers-reeks een soloavontuur. Meer nog dan de hordes Marvel-fans houden Disney en Hollywood hun adem in. De actiefilm die zowat 200 miljoen dollar kostte, zal gelijktijdig in de bioscopen en op Disney+ te zien zijn, wat een test vormt voor beide vormen van filmbeleving.

Terwijl bioscopen worstelen om weer bezoekers te lokken, daalt ook het comakijkgedrag op de streamingdiensten. Disney moest in mei opbiechten dat Disney+ 'slechts' 8,7 miljoen nieuwe abonnees in het tweede kwartaal van zijn boekjaar kreeg, minder dan verwacht. Het einde van de lockdowns vormde een eerste test voor de 18 maanden jonge streamingdienst, die gelukkig de heropening van de Disney-pretparken als communicerend vat heeft om de beurskoers van de entertainmentreus wat te beschermen.

Trailer - Black Widow

Buiten het verijdelen van een samenzwering tegen gehersenspoelde Russische vrouwen heeft 'Black Widow' nog twee taken: scoren aan de box office én in de streaminglijsten. De film 'The Fast & the Furious 9', die vorig weekend 70 miljoen dollar in het laatje bracht bij zijn debuut in de VS, is de lat waar 'Black Widow' over moet. 'The Fast & the Furious' werd alleen in cinema's uitgebracht. Als 'Black Widow' het beter doet, is dat een triomf voor het businessmodel van Disney.

Doet de film het minder goed, dan zullen sterke vragen rijzen bij de dubbele releases van blockbusters en bij de noodzaak van studio's om te investeren in peperdure actiefilms die toch rechtstreeks naar het kleine scherm verhuizen. En zelfs al haalt 'Black Widow' de lat van 70 miljoen, dan staat het niet in de top 100 van succesvolste openingsweekends. De ticketverkoop in de VS lag vorige week nog altijd 38 procent onder het niveau van 2020, toen cinema's ook maandenlang gesloten waren.

In die context hoeft het niet te verbazen dat 'Black Widow' volgens het Belgische vakjournaille geen hoogvlieger is ondanks de storm aan speciale effecten. Met dreiging op beide fronten, moeten de Hollywoodstudio's vooral garanderen dat de kijker vertrouwde kost te zien krijgt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie