voorkennis

Elektrisch werkpaard

©REUTERS

Wat de Volkswagen Caddy is voor Europa, is de immense Ford F-150 voor de Amerikanen. Als zelfs dat werkpaard van de Amerikaanse economie een elektrische versie krijgt, weet je dat het de Amerikaanse automakers ernst is met de e-volutie.

Hoe belangrijk die F-150 Lightning is, bewijst Joe Biden. De Amerikaanse president zakt vanuit Washington af naar Detroit om die elektrische 'truck' met eigen ogen te bekijken. Woensdagavond onthult Ford vervolgens voor iedereen de F-150 Lightning, waarmee het merk een slordige 100 jaar na zijn baanbrekende Model-T moet bewijzen dat het ook in de snelle elektrificatie van de auto-industrie nog mee kan.

Elektrische pick-ups zijn cruciaal voor de doorbraak van stekkerauto's in de VS. Dat is dan weer een cruciaal onderdeel van het coronaherstelplan van Biden dat vooral de vergroening van de Amerikaanse economie een zet in de rug moet geven.

Voor Ford is het succes van de Lightning van levensbelang. De F-150 tekent op de Amerikaanse thuismarkt in zijn eentje voor het leeuwendeel van de winst die het bedrijf maakt. Het model is al bijna veertig jaar (sinds 1981) het best verkochte automodel van de VS en in zijn eentje goed voor een kwart van de wereldwijde omzet van zo'n 160 miljard dollar van Ford.

Margemachine

Daar komt nog bij dat Ford (net als andere Amerikaanse autobouwers) op zijn trucks relatief hoge winstmarges draait. De jongste keer dat Ford de winstcijfers voor zijn trucks apart gaf, in 2017, bedroeg de winstmarge 14 procent. Dat is een cijfer waar zelfs gerenommeerde margemachines als BMW, Audi en Mercedes-Benz een moord voor zouden plegen.

Met bijna vier decennia marktleiderschap leek de positie van de F-150 lang onbedreigd. Maar sinds Elon Musk met de introductie van zijn Tesla Cybertruck duidelijk maakte dat e-auto's niet per se sport- of personenwagens moeten zijn, is eind dit jaar een stortvloed aan elektrische pick-ups op komst.

Fords aartsrivaal General Motors heeft zijn ten grave gedragen 'geĆ¼rbaniseerde' legertruck Hummer gereanimeerd als elektrisch type van het dochtermerk GMC. Eind dit jaar moeten de eerste exemplaren, aanvankelijk meer dan 100.000 dollar per stuk, geleverd worden.

Alexandra Ford English is bestuurder bij zowel Ford als Rivian.

Maar de concurrentie komt al lang niet meer alleen uit de hoek van de gevestigde automakers. Naast Tesla heeft nieuwkomer Rivian zijn e-truck R1T voor deze zomer op de planning staan, tegen een scherpe startprijs van 75.000 dollar.

Om het warm water niet helemaal zelf meer te moeten uitvinden, heeft Ford een belang gekocht in Rivian en er zijn meest veelbelovende bestuurder gedropt: Alexandra Ford English. Deze 33-jarige afstammeling in de vijfde generatie van Henry Ford is bij het familiebedrijf verantwoordelijk voor de bedrijfsstrategie.

Rivian profileert zich als een maker van elektrische pick-uptrucks en SUVs. ©REUTERS

De prijs is iets waar de analisten morgen in Dearborn, waar Ford zijn hoofdkwartier heeft, naar uitkijken. Niet zozeer de prijs van de eerste (top)versies die geleverd worden, maar van de basisversie die het meest verkocht wordt. Die prijs zou rond 80.000 dollar liggen. Dat is nog altijd bijna drie keer meer dan een nieuwe conventionele F-150 in de VS kost.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie