Advertentie
voorkennis

Fairtigue

©EPA

's Werelds grootste kunstbeurs, Art Basel, opent de deuren na een jaar corona-uitstel.

Covidioot, wappie, nieswolk. De pandemie heeft een heleboel begrippen die tot voor kort nauwelijks bekend waren ingang doen vinden bij een groot publiek.

Maar na bijna twee jaar viruswaanzin bestaan ook woorden die we naar de vuilbak mogen verwijzen. Voor de coronacrisis losbarstte, durfden blasé kunstverzamelaars wel eens te klagen over 'fairtigue': uitputting door het hele jaar door van de ene kunstbeurs - 'fair', in het Engels - naar de andere te moeten reizen. Intussen lijkt die vernissagevermoeidheid iets uit een bijzonder ver verleden.

Na maanden van coronabeperkingen lijkt vernissagevermoeidheid iets uit een ver verleden.

Al was het maar omdat reisbeperkingen en andere coronamaatregelen fysieke kunstbeurzen maandenlang onmogelijk maakten. Voor galerijhouders en veilinghuizen zat er niets anders op dan hun business virtueel draaiende te houden. Het Britse Sotheby's schakelde zelfs het productiebedrijf achter tv-hits als 'Sterren op de dansvloer' in om zijn topstukken zo succesvol mogelijk via het net te veilen.

Van de Messeplatz naar Memphis

Ook het Zwitserse Art Basel, de grootste kunstbeurs ter wereld, bood zijn partners in februari enkel een online platform. Maar nu de vaccinprogramma's de voorbije maanden in grote delen van het Westen op volle toeren hebben gedraaid, keert ook de fysieke versie van Art Basel terug. Tussen 23 en 26 september proberen 272 van 's werelds belangrijkste galerijhouders zich zo veel mogelijk in the picture te zetten in de Baselse Messeplatz. De vips mogen vanaf vandaag al een kijkje nemen tijdens de previews.

De comeback van beurzen als Art Basel kan ook de Amerikaanse pakjesdienst FedEx, die een aparte afdeling heeft om kunst te transporteren, een extra duw in de rug geven. Maar allicht hebben beleggers meer aandacht voor de boom in luchtvracht en de aanhoudende groei in e-commerce wanneer FedEx dinsdag na de beursbel de resultaten voor het eerste kwartaal van zijn boekjaar bekendmaakt.

Het bedrijf uit Memphis presteerde al vijf kwartalen beter dan verwacht. Of dat ook dit keer lukt, valt af te wachten. FedEx liet al verstaan dat het meer geld op tafel moet leggen om nieuwe werknemers aan te werven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie