voorkennis

In de schaduw van VW

BMW-CEO Oliver Zipse: geen tweets, maar wel solide winstcijfers. ©Tom Weller/dpa

Op Twitter zal hij pas een account aanmaken 'als ik de eerste CEO zie die zijn omzet heeft verhoogd met daar aanwezig te zijn'. BMW mag blitse auto's maken, maar CEO Oliver Zipse heeft niet de ambitie om het verse sterrendom van VW-baas Herbert Diess te evenaren.

In de Süddeutsche Zeitung, toch zo'n beetje de thuiskrant van BMW , werd Zipse vorig jaar een zekere 'Sparkassendirektorenhaftigkeit' toegedicht: het imago van een kleingeestige cijferaar.

Dat staat in schril contrast met VW-baas Herbert Diess, die tot 2014 nog samen met Zipse in het directiecomité van BMW zat en wél een enthousiast twitteraar is. Diess wordt sinds begin dit jaar door beleggers op handen gedragen omdat hij steeds meer mensen ervan weet te overtuigen dat het Volkswagen-concern het de beurslieveling Tesla echt wel eens moeilijk zou kunnen maken.

Sinds begin dit jaar schoot het aandeel Volkswagen bijna de helft hoger. Zipse moet het bij BMW doen met een koerswinst van zo'n 15 procent. Zipse, die vrijdag de financiële resultaten van de Münchense groep presenteert, is ronduit ontevreden over die koers. De beurswaarde van 54 miljard euro ligt onder het eigen vermogen van 60 miljard euro. 'De markten beoordelen ons alsof ons businessmodel vanavond ophoudt, terwijl we al sinds 2013 een heel duidelijke strategie over elektrische mobiliteit hebben', foeterde Zipse in een interview met Manager Magazin.

De markten beoordelen ons alsof ons businessmodel vanavond ophoudt, terwijl we al sinds 2013 een heel duidelijke strategie over elektrische mobiliteit hebben.
Oliver Zipse
CEO BMW

Dat voorkwam echter niet dat de elektrische strategie van BMW de voorbije maanden wat ondergesneeuwd raakte door het e-geweld van de Volkswagen-groep.

Maar als het op winstmarges aankomt, laat Zipse zijn tegenhanger uit Wolfsburg nog altijd zijn hakken zien. Terwijl Diess donderdag al heel trots was omdat hij de voorspelde winstmarge voor dit jaar kon optrekken naar 6,5 tot 7 procent, staat het doel Bij BMW al langer op 6 tot 8 procent. Maar gezien het zeer robuuste herstel van de automarkt na het coronajaar 2020 zijn analisten benieuwd of Zipse er vrijdag net als Diess nog een schepje bovenop doet.

In ons land is Zipse voorlopig de te kloppen man. BMW was in april voor de vierde achtereenvolgende maand het best verkochte merk, voor Volkswagen en Peugeot en met een comfortabele voorsprong op de directe concurrenten Audi en Mercedes-Benz. En dat zonder een tweetende CEO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie