voorkennis

Music for the Masses

L'Olympia heropent de deuren na een maandenlang covidslot. ©Photo News

Een Frans muzieklabel maakt donderdag zijn intrede op de beurs van Parijs, op dezelfde dag dat de oudste concertzaal in de lichtstad de deuren heropent.

'La musique avant toute chose', stelde dandydichter Paul Verlaine in de 19de eeuw op schrift. Verlaine's Parijs is helemaal terug en maakt zich donderdag op voor een dag waarop muziek de eerste viool speelt. De historische concertzaal L'Olympia, waar onder anderen Jacques Brel en Edith Piaf eeuwige roem verwierven, heropent de deuren na een maandenlang covidslot met het festivalletje 'Les Inrocks'. De tickets waren in een mum van tijd uitverkocht, ook al bestaat de affiche uit beginnende artiesten.

Het is precies op dat marktsegment dat TuneCore, het startersplatform van het muzieklabel Believe zich richt. Via TuneCore kunnen artiesten hun muziek aan een lage kostprijs publiceren en krijgen ze in ruil een betere zichtbaarheid en promotie op grote streamingplatformen. Het businessmodel van Believe draait rond het koppelen van muziekstreamdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer aan vaak onbekende artiesten. 'We zijn meer een techplatform dan een platenlabel', zei oprichter Denis Ladegaillerie daarover. Het gros van de inkomsten komt van de premium service voor iets grotere artiesten. In tegenstelling tot traditionele muzieklabels behouden ze hun auteursrechten en betalen ze Believe een deel van hun inkomsten.

Believe moet opboksen tegen grote techreuzen die zich almaar vaker mengen in de muziekbusiness.

Believe krijgt donderdag een eerste notering op de beurs van Parijs. Vorige maand mikte het op 500 miljoen euro opbrengst waarmee het een waardering van minstens 1,9 miljard euro zou krijgen. Maar het op te halen bedrag werd te elfder ure verlaagd naar 300 miljoen euro. Dat heeft volgens de topman niets te maken met een gebrek aan beleggersinteresse. Het bedrijf zou willen vermijden dat de historische aandeelhouders, enkele internationale durffondsen en Ladegaillerie zelf, al te veel verwateren.

Believe waagt zich niet in de meest evidente markt. Het moet opboksen tegen grote techreuzen die zich almaar vaker mengen in de muziekbusiness. Het wil met de opgehaalde middelen vooral schaal creƫren. De focus zal liggen op het groeien via overnames in grotere delen van Europa, en niet zozeer op het snel nastreven van winstgevendheid, liet de topman verstaan. Het bedrijf boekte in 2020 een nettoverlies van 26 miljoen euro na grote investeringen in zijn platform en personeelsbestand. Believe mag dan wel het Franse rappersduo PNL vertegenwoordigen, aan de eigen P&L (winst-en-verliesrekening) is nog wat werk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie