voorkennis

Snollebollekes

Doet Jef Colruyt dinsdagavond zijn juichcape aan als de supermarktketen haar jaarcijfers bekendmaakt? ©BELGA

De supermarktketen Colruyt geeft dinsdagavond hopelijk niet alleen toelichting bij haar jaarcijfers, maar ook bij de recente eigen winkelwoede.

Geen zinnig mens die vindt dat we niet volop mogen feesten nu dat rijk van de vrijheid eindelijk in zicht is. Maar als je daar muziek van de Nederlandse carnavalsact Snollebollekes bij moet horen, voelt zo'n bevrijdingsfeestje veeleer aan als een extra marteling na maanden lockdownleed.

Toch dacht een aantal verlichte geesten van de marketingafdeling van de Nederlandse supermarktketen Jumbo dat het een goed idee was om het Snollebollekes-nummer 'Links Rechts' te gebruiken als soundtrack voor zijn EK-reclamespot. Wie genoeg shopt bij de Nederlandse Jumbo-winkels, wordt daar zelfs voor beloond met een knaloranje 'juichcape'.

Genoeg oranje voor een dag.

Dat bleek niet naar de zin van de Nederlandse voetbalbond, die wilde dat Jumbo zijn EK-spot van het scherm haalde. Niet zozeer door de soundtrack, wel omdat concurrent Albert Heijn al jaren de voetbalsponsor is van Oranje. Ondanks de dreigementen van de KNVB bleef een voetbaloorlog tussen de Nederlandse supermarkttoppers uit. Albert Heijn pakte zelfs uit met een soort verzoeningsspot: 'Alles voor oranje'.

Frank Furter

Ook Colruyt , dat dinsdagavond zijn jaarcijfers publiceert, lanceerde onlangs een eigen EK-actie. Wie voor meer dan 30 euro Zwan-worsten koopt, krijgt een rode T-shirt met de 'spelersnaam' Frank Furter op de rug geprint. Koop een bak bier en u krijgt het keeperstruitje van van 'Jules Piler'. Er wordt wat afgelachen, daar in Halle.

Koop een bak bier en u krijgt het keeperstruitje van 'Jules Piler'. Er wordt wat afgelachen, daar in Halle.

De gemiddelde verwachting is dat Colruyt een nettowinst van 442 miljoen euro zal voorleggen over zijn voorbije boekjaar, dat eind maart werd afgesloten. Dat zou iets beter zijn dan in het jaar daarvoor. De omzet zou volgens analisten van ING met bijna 6 procent aandikken tot 10,1 miljard euro, mét hogere brutobedrijfswinstmarges. De vraag is wel hoe het marktaandeel evolueert, nu mensen vaker naar de buurtwinkel gaan, een segment waar Colruyt minder sterk staat.

En wat met JIMS? De supermarktketen kocht die fitnessketen begin mei zonder al te veel te vertellen over de logica achter die deal. Misschien licht Jef Colruyt dinsdagavond wel een tipje van de sluier, al dan niet in EK-shirt?

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie