Advertentie
Advertentie
voorkennis

Wie een nummer 1-hit ambieert, brengt vrijdag het best geen popalbum uit

De merknaam Taylor Swift is zo sterk dat de zangeres een album kan lanceren zonder daarover op voorhand ook maar enige informatie te delen. ©AFP

Op de releasedatum na - vrijdag - is amper iets bekend over het nieuwe album van Taylor Swift. De 34-jarige miljardair-zangeres heeft geen promo nodig: de verkoopmachine draait vanzelf.

Achteloosheid is het vast niet. En ook stilzwijgen is een vorm van publiciteit als je merknaam zo sterk is dat Democraten openlijk naar je steun hengelen om de Amerikaanse presidentsrace een positieve wending te geven voor Joe Biden. Maar opvallend is het wel: over ‘The Tortured Poets Department’ is amper iets bekend. Behalve dat het elfde album van Taylor Swift vrijdag verschijnt.

De popster had de aankondiging begin februari gedaan tijdens de Grammy's, de belangrijkste Amerikaanse muziekprijzen. Toen ze de award voor 'best pop vocal album' ging afhalen reserveerde ze meteen 19 april als releasedatum. Behalve een opwarmertje voor haar trouwe fans, de swifties, ging het ook om een dienstmededeling aan de collega's: wie een nummer 1-hit ambieert, brengt op die dag - én de weken erna - het best geen popalbum uit.

Advertentie

Wie een nummer 1-hit ambieert, brengt vandaag - én de komende weken - het best geen popalbum uit.

Zeker met Beyoncé lijkt de verstandhouding goed te zitten. Hoewel de popsterren vaak worden voorgesteld als rivalen, blijven ze - opzettelijk of toevallig - uit elkaars vaarwater met hun releases, merkte The New York Times op. Queen Bey dropte haar nieuwste album 'Cowboy Carter' eind maart, netjes buiten het Swift-frame.

Dat frame is zowat de enige zekerheid over het nieuwe album. Er is geen single, er waren geen interviews vooraf en pas donderdag werd een eerste lek gesignaleerd. De reden: het merk Taylor Swift is zo sterk dat de zangeres geen buzz nodig heeft om hoge verkoopcijfers te halen.

Bovendien jaagt ze die met een breed productgamma slim de hoogte in. De 34-jarige miljardair brengt elk van haar albums naast digitaal ook uit op vinyl, cd en cassette. Omdat die versies vooraf bestelbaar zijn, pompen ze de verkoopcijfers vanaf dag één op, wat Swift direct naar de top van de hitlijsten voert.

Die nummer 1-aandacht is dan weer welkom voor de kaartverkoop van haar The Eras Tour, de winstgevendste muziektournee ooit. De Europese aftrap daarvan geeft ze in mei in Parijs, in juni nadert ze Vlaanderen met stops in Amsterdam en Gelsenkirchen.

Wie nog op tickets aast, is beter niet achteloos. De Britse Lloyds Bank schat dat swifties al voor meer dan 1 miljoen pond zijn opgelicht. Al zeker 3.000 Britten zouden lid zijn van 'The Tortured Clients Department'.

De albumhoes van 'The Tortured Poets Department' van Taylor Swift.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie