voorkennis

Zeepatser

©Bloomberg

Met de beursgang van de Italiaanse producent van luxejachten The Italian Sea Group test ook ondernemer Marc Coucke zijn zeebenen uit.

Het is een beetje sneu voor al die goede zielen die dinsdag op Wereldoceaandag het belang van onze wereldzeeën als longen van de planeet willen vieren. Maar we vrezen dat de meeste aandacht zelfs op een dag als vandaag veeleer naar een patserige Lamborghini-jacht zal gaan dat met een snelheid van zo'n 60 knopen over de Middellandse zee kan dokkeren.

De 'zee-Lambo' wordt namelijk mee gebouwd door een van de dochterbedrijven van The Italian Sea Group, een van Europa's bekendste fabrikanten van luxejachten die dinsdag zijn debuut maakt op de beurs van Milaan.

Het is ook het bedrijf dat vandaag de zon wat mediterraner doet schijnen boven het Merelbeekse kasteel Mijl Eke, de uitvalsbasis van ondernemer Marc Coucke. Die is bereid zo'n 30 miljoen te investeren in de Italiaanse groep, goed voor een belang van 10 procent.

30 miljoen
Marc Coucke is bereid 30 miljoen te investeren in The Italian Sea Group.

Coucke bevindt zich in glamoureus gezelschap, want ook het legendarische luxemerk Giorgio Armani neemt bij de beursgang een belang van 5 procent. Het extra geld dat The Italian Sea Group ophaalt met de beursgang wil het bedrijf gebruiken om luxeschepen van langer dan 100 meter te bouwen.

Meubeldesign

Dat The Italian Sea Group die sprong naar de beurs kan wagen en uitpakt met de exclusiefste schepen is dan weer aan een meubeldesigner te danken: Giovanni Costantino. Kort na de financiële crisis, in 2009, redde die de scheepswerven van het kuststadje Marina de Carrera van de ondergang door te focussen op maritiem speelgoed voor de superrijken.

Sinds begin dit jaar ging de beurskoers van een van The Italian Sea Groups concurrenten al met meer dan 60 procent de hoogte in.

Costantino bewijst dinsdag opnieuw dat hij een goed oog voor timing heeft, want hij verkoopt een deel van zijn belang in The Italian Sea Group op een moment dat de markt voor superjachten draait als nooit te voren. Dat zie je ook aan de beurskoersen van andere jachtenbouwers. Het Italiaanse San Lorenzo, dat schepen van min of meer dezelfde omvang als Italian Sea Group maakt, zag dit jaar zijn beurskoers al met meer dan 60 procent de hoogte in gaan.

Daar zit de coronacrisis voor iets tussen. Omdat grote events waar je met je rijkdom kon uitpakken niet konden doorgaan, zijn 's werelds superrijken dan maar en masse megaschepen beginnen te bestellen. Een mens moet tenslotte iets doen om de coronaverveling tegen te gaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie