Corona doet bedrijven focussen op tuinfeesteconomie rond Rode Duivels

Voorlopig geen bierdouches op Rode Duivels-events met duizenden fans voor een groot scherm. ©Photo News

Minder verkochte pruiken, kleinere BBQ-porties in de schappen en teams die biertaps installeren bij de mensen thuis. Bedrijven spelen op het EK voetbal in met mini-events en digitaal entertainment.

Door de coronaregels en een tornooi zonder een vast gastland is het voorlopig een EK-feestje met een geluidsdemper op. Tot 1 juli - de kwartfinales - mogen fans van de Rode Duivels binnen met 200 samenkomen, buiten zijn dat er 400. Daarbij geldt een geluidsplafond van 80 decibel. Geen sprake dus van duizenden fans voor een groot scherm en bierdouches als de Belgen scoren. Raken de Belgen ver genoeg in het tornooi, dan mag het vanaf 1 juli mogelijk wel met een paar duizend man samen.

De eerste drie weken van het EK worden een besloten kring- en tuineditie. Rode Duivels-sponsors en consumentenbedrijven spelen daarop in met een aangepast aanbod. De bierreus AB InBev - die met Jupiler de hoofdsponsor is van de Rode Duivels - heeft een eventteam dat in normale tijden grote schermen opzet op pleinen en festivals.

Voorbeschouwing België - Rusland

De spelers van België zijn beter dan die van Rusland op 17 van de 24 vaardigheden. Bekijk de data-analyse van De Tijd hier.

Jupiler-thuisparty's

Dat team vervelt nu tot een organisator van thuisparty's waarbij een klein café aan huis wordt geleverd. Het gaat onder meer om een biervat, een bar met tapinstallatie, meubilair, decoratie en een hoop Rode Duivels-gadgets. Kostprijs: 399 euro.

AB Inbev draait in een normaal EK- of WK-voetbaljaar 10 procent meer omzet. 'Dat is nu niet realistisch', zegt woordvoerder Laure Stuyck. 'We zullen heel blij zijn als we de verkoopcijfers van 2019, het laatste normale jaar, halen.' Volgens de Belgische Brouwersvereniging zijn vorig jaar in ons land 445 miljoen minder pintjes verkocht, een daling met 50 procent.

We zullen heel blij zijn als we de verkoopcijfers van 2019 halen, het laatste normale jaar.
Laure Stuyck
Woordvoerder bierreus AB InBev

De supermarkt Carrefour, ook een topsponsor van de Rode Duivels, focust eveneens op de tuinfeesteconomie. 'Er is meer vraag naar voetballen dan naar pruiken. Die blijven in de rekken liggen nu er geen massa-events zijn', zegt woordvoerder Aurélie Gerth. 'In voeding hebben we ons aanbod aangepast, met kleinere porties dan gewoonlijk. We denken dat mensen in minder grote groepen barbecueën, eten en drinken.'

Minder vipvluchten

Rode Duivels' topsponsor BMW vliegt met een 40-tal klanten naar Rusland om er de eerste wedstrijd van de Rode Duivels bij te wonen. Dat waren er normaal een 100-tal geweest.

Als onderdeel van het commercieel pakket kunnen grote sponsors hun vips laten meevliegen met de Rode Duivels en ze ter plekke hospitality rond de match aanbieden. Door de coronaregels - de Rode Duivels-bubbel vliegt apart - moet dat programma veel beperkter zijn of is het zelfs onmogelijk. Door de strenge quarantaineregels voor Kopenhagen lukt het voor de tweede match van de Duivels al niet.

Opmerkelijk is nog dat BMW voor het eerst sinds het sponsor in 2012 werd, uitpakt met tv-spots. 'Dat is het gevolg van een strategie om van BMW een 'love brand' te maken', zegt marketingdirecteur Ewoud Van Der Heyden. 'Door die spotjes gaan we niet plots meer auto's verkopen. We proberen BMW op de shoppinglijst van meer mensen te doen belanden als een leuk en betaalbaar merk.'

De tuinen, zaaltjes en cafés blijken ook de redding van de schermverhuurbedrijven. 'Er is geen vraag naar grote schermen. Dat wordt gecompenseerd door de gestegen vraag naar kleinere schermen door cafés, sportclubs, vereniging en privé', zegt Iwan van der Loght van Novid. 'In vierkante meter verhuren we evenveel als tijdens een normaal EK of WK. Maar we zitten met hogere kosten, omdat we door de vele kleine schermen veel meer installaties moeten doen.'

Rush op tv's

Traditioneel is er ook een rush op tv-toestellen. 'Boven op het klassieke EK-effect veroorzaakt ook corona een meerverkoop. We verkopen 30 procent meer dan begin dit jaar. Van de grootste tv's verkopen we zelfs 75 procent meer', zegt Mediamarkt. Bij elektronica is sprake van nog een corona-effect. Alles is duurder door de gestegen leveringskosten (de prijs van zeetransport is fors gestegen).

Voetballer wordt datafabriek

Topvoetbal wordt minder een sport van eigenzinnige coaches die op buikgevoel spelers kopen, maar van data-wetenschappers die met nuchtere statistieken en wiskundige modellen op hun laptops mee beslissen over transfers, opstellingen en ploegtactiek. Daarom koos De Tijd ervoor tijdens dit EK zelf een model te bouwen om de sterktes van spelers en ploegen tegen het licht te houden.

Corona versnelde de digitalisering. De partnerbedrijven van de Rode Duivels steken een tandje bij in online-EK-marketing nu ze fysiek minder prominent kunnen adverteren bij de massa. De AB InBev-tuinparty bestellen kan via een nieuw onlineplatform voor bierverkoop van het bedrijf, een direct gevolg van de coronacrisis.

BMW werkt in zijn showrooms met een socialemediamuur waarvoor klanten zich kunnen laten fotograferen met Rode Duivels. Klanten van de hamburgerketen McDonald's die in de app een scan nemen van de lege hamburgerdoos krijgen een pop-up in virtuele realiteit van een Rode Duivel. Carrefour heeft een campagne lopen met QR-codes. Daarmee kunnen klanten een sportclub - de amateursport is door corona hard getroffen - een steuntje te geven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie