Grafiek van de dag

Elektrische ongelijkheid in Europa: amper e-auto's in Centraal- en Oost-Europa

De lage e-autoverkoop in Centraal- en Oost-Europa baart de autobouwers zorgen. ©Karel Hemerijckx/ID

De verkoop van e-auto’s stijgt langzaam. In de EU werden vorig jaar 301.581 elektrische en plug-inhybride auto’s ingeschreven, bijna de helft meer dan een jaar eerder. Maar de verkoop is erg ongelijk doorheen Europa, blijkt uit cijfers van de Europese automobielfederatie ACEA.

Terwijl in Duitsland vorig jaar 67.504 volledig elektrische auto’s werden verkocht, gingen er in Letland amper 93 over de toonbank. In Estland, Litouwen, Bulgarije en Slovakije, maar ook in sterke economieën als Italië en Spanje, is de elektrischeautoverkoop verwaarloosbaar. In de helft van de EU-lidstaten zit het marktaandeel onder 1 procent. Enkel in Nederland en Zweden heeft de elektrische auto meer dan 5 procent marktaandeel.

©Mediafin

‘Hoewel het gemiddelde marktaandeel van auto’s op een alternatieve aandrijving toeneemt in de EU, zijn de hoge verschillen in Europa zorgwekkend’, stelt de nieuwe ACEA-topman Eric-Mark Huitema. ‘Alleen in West-Europese landen halen elektrische auto’s een marktaandeel van 1,5 procent of meer.’

De lage e-autoverkoop in Centraal- en Oost-Europa baart de autobouwers zorgen. Om de ambitieuze Europese uitstootdoelen in 2021 te halen moet de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s fors dalen. Als in de oostelijke en zuidelijke EU-lidstaten niet snel meer elektrisch wordt gereden, moet de e-autoverkoop in West-Europese landen nog meer dan verhoopt groeien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie