De digitale indexkorf

Elke dag kiest de redactie een opmerkelijke grafiek uit de actualiteit. Vandaag: de uitgaven aan apps per iPhone.

©MEDIAFIN

De gemiddelde Amerikaanse iPhonegebruiker geeft steeds meer uit aan applicaties. Dat besluit Sensor Tower, een Amerikaans onderzoeksbureau dat focust op de markt van mobiele applicaties. In 2018 gaf de Amerikaan 79 dollar uit aan apps, of 36 procent meer dan in 2017 (58 dollar).

Nu de gloriejaren van de iPhone mogelijk achter de rug zijn, doet Apple er alles aan om meer te verdienen aan zijn dienstentak. Het neemt een commissie op de inkomsten die ontwikkelaars boeken op apps die ze verkopen via Apples app store. Als de gemiddelde gebruiker meer geld aan applicaties uitgeeft, is dat goed voor de ontwikkelaars, en dus ook voor Apple.

In het kerstkwartaal boekte de dienstentak van Apple 10,9 miljard dollar aan inkomsten, of 19 procent meer dan in dezelfde periode van het jaar voordien. CEO Tim Cook gaf toen mee dat er wereldwijd 1,4 miljard Apple-toestellen actief zijn. De gebruikers van die toestellen kunnen allemaal applicaties kopen.

Sensor Tower zocht ook uit aan welke soort applicaties de gemiddelde Amerikaanse iPhone-gebruiker het meest uitgeeft. 56 procent van het geld vloeit naar gaming, 10 procent naar entertainment. Het bestedingsgedrag van de Amerikaanse iPhone-gebruiker is zo ook een digitale indexkorf: het geeft goed weer welke sectoren het grootste soortelijk digitaal gewicht hebben.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie