De echte rivaal van Netflix

De grafiek van de dag: wie is de echt rivaal van Netflix?

©Mediafin

De online videostreamingdienst Netflix was eerlijk in zijn jongste kwartaalrapport. Hij mag dan wel 150 miljoen kijkers bekoren, op mobiele toestellen moet hij nog stappen zetten. De dienst is maar goed voor 2,4 procent van de wereldwijde internetconsumptie op mobiele toestellen, China en India niet inbegrepen.

Netflix - in zijn eigen niche marktleider - is daar een dwerg die moet opboksen tegen reuzen. Met 37 procent van de wereldwijde mobiele internetconsumptie is YouTube, het videoplatform van Google, de grootste datavreter. In de voetsporen van YouTube volgen Facebook, Facebook, Facebook en nog eens Facebook. En o ja, ook nog Snapchat en ‘andere’.

De cijfers komen van pas voor Netflix. Dat zag de afgelopen weken talloze rivalen de markt van de online videostreaming bestormen. Of alleszins plannen ontvouwen om dat te doen. Apple en Disney komen in het najaar met respectievelijk Apple TV+ en Disney+ op de proppen. Het maakt de strijd om de kijker, die knus in zijn zetel wil doorkijken tot hij doorligwonden heeft, nog intenser.

Maar is dat een probleem? Misschien niet. Gregory Peters, de productbaas van Netflix, merkt op dat Netflix eerst maar eens de mobiele trafiek naar zich toe moet trekken voor het zich zorgen maakt over Apple en Disney. ‘Het gaat erom hoeveel tijd we niet binnenhalen op mobiel, toch? Voor 97,5 procent van de tijd genieten mensen van andere entertainmentdiensten.’ 

Lees verder

Advertentie
Advertentie