De indicator van de wereldhandel stort in

©Mediafin

Elke weekdag kiest de redactie van De Tijd een opmerkelijk grafiek uit de actualiteit. Vandaag: de Baltic Dry Index, indicator van de wereldhandel

©MEDIAFIN

De graadmeter voor de vrachttarieven voor het vervoer van droge bulk, de Baltic Dry Index (BDI), is gezakt naar het laagste punt sinds 2016. De index is een belangrijke indicator voor de gezondheid van de wereldhandel. Als het goed gaat met de wereldhandel, stijgt de vraag naar dit vervoer, waardoor de tarieven stijgen. Gaat het slecht met de internationale handel, dan dalen de prijzen voor drogebulkvervoer. Juist daarom baart deze grafiek zorgen. Ze kan een voorteken zijn dat de wereldhandel een zware tijd tegemoetgaat.

Behalve de BDI wijzen ook andere cijfers op een verslechterend wereldwijd handelsklimaat. Er zijn de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China en er is de wereldwijde groeivertraging. Beide ondermijnen het vertrouwen van zowel consumenten als bedrijven. De wereldwijde vertrouwenscijfers zijn de afgelopen maanden bijna zonder uitzondering verslechterd. Duitsland exporteert al minder auto’s naar bijvoorbeeld China, doordat de consumenten in dat land de vinger op de knip houden.

De beweging van de BDI moet wel met een korreltje zout worden genomen. Omdat in een hoogconjunctuur veel schepen worden bijgebouwd, is er tijdens een laagconjunctuur een overaanbod van vrachtvervoer. Dan zien we een overdreven neerwaartse reactie bij de BDI. Daardoor wordt elk onderdeel van de conjunctuurcyclus extreem uitvergroot in de index.

Lees verder

Advertentie
Advertentie