Grafiek van de dag

Inflatiegevaar in VS

Inflatiehaviken zijn vast blij: voor het eerst sinds 1995 stijgen de prijzen voor duurzame consumptiegoederen in de Verenigde Staten. Dat zijn producten die we niet elke dag kopen en die lang meegaan, zoals een auto, een wasmachine, een koelkast en meubelen.

'Deze grafiek toont aan hoe snel de inflatie in staat is te reageren op veranderende omstandigheden', stelt Christian Schermann, econoom bij de vermogensbeheerder DWS. 'De boosdoener is corona. Dat virus onderdrukte in eerste instantie zowel het aanbod als de vraag. Maar de aanbodzijde is meer rigide, omdat het opnieuw opbouwen van capaciteit meer tijd kost. Intussen hielden de royale steunmaatregelen de koopkracht op peil. De opnieuw stijgende vraag gaat gepaard met een geringer aanbod, wat in ieder geval tijdelijk leidt tot prijsstijgingen.'

Vooral goederen die de mensen gelukkig of veiliger maken in tijden van social distancing zijn duurder geworden. De prijs voor huishoudapparaten steeg sinds februari 10 procent. Tweedehandsauto's werden 17 procent duurder, omdat minder mensen het openbaar vervoer willen nemen. Ook alles voor de woning werd veel duurder.

Toch is de impact op de totale inflatie gering. Duurzame consumptiegoederen maken amper 12 procent van de Amerikaanse gezinsuitgaven uit. Diensten tekenen voor 66 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie